Publicitat
spot_img

Barcelona 92, balanç 25 anys després

Publicat el 30.12.2017 10:00

Notícies de Sant Gervasi

Juanjo Compairé

El dimarts 28 de novembre, a la sala d’actes del Col·legi d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d’Edificació de Barcelona (CAATEEB), tres destacats arquitectes tècnics que van participar en les obres de la Barcelona Olímpica van fer-ne un balanç.

Publicitat

El primer dels tres conferenciants, Rafael Cercós, considerà que la transformació de Barcelona tenia un abast metropolità i de fet va començar abans de la designació de la ciutat com a seu olímpica. Quan aquest nomenament va tenir lloc, simplement es va accelerar el calendari de les obres que, d’una altra manera, s’haurien hagut de fer igualment, potser més lentament.

Publicitat

Les característiques de la transformació de Barcelona eren principalment: combinar la gestió pública amb la iniciativa privada, obrir la ciutat al mar i també connectar-la amb la muntanya i tancar algunes mancances que tenia Barcelona. Es va seguir més el model de la Vila Olímpica de Munich, integrada en la trama urbana, que el de Los Ángeles, més dispersa. Dos elements importants diferencien el model de Barcelona 92 d’altres: la participació ciutadana, per mitjà de milers de persones voluntàries; i el protagonisme dels arquitectes i urbanistes (encapçalats des de l’Ajuntament per Oriol Bohigas), amb el suport de l’alcalde Maragall.

Pel que fa a la façana litoral, el projecte era molt ambiciós: ni més ni menys que abastava la costa des de Montgat al Garraf. Amb l’empenta posterior del Fòrum de les cultures aquesta ferida que separava la ciutat i la mediterrània s’ha tancat en gran part. En canvi, encara no tenim resolta del tot la connexió amb Collserola. Si les obres olímpiques van servir per rehabilitar alguns barris (com ara el Raval Nord o el Poble Nou), en canvi l’àrea de la Vall d’Hebron és, ara mateix, la menys reeixida.

Jordi Pijoan i Joan Bosch

Per la seva part, els altres dos ponents han analitzat en detall —acompanyant-se de vídeos d’animació— dues de les obres cabdals dels Jocs: la Vila Olímpica (Jordi Pijoan) i el Palau Sant Jordi i l’Estadi Olímpic (Joan Bosch).

Al col·loqui posterior s’ha parlat del poc ús actual de les instal·lacions, especialment de l’Estadi. Algú proposava destinar-lo a la promoció de l’esport escolar; d’altres suggerien que un club privat el gestionés. Però no es tracta tan sols de l’Estadi. Podríem parlar del Velòdrom, pràcticament abandonat. Fins i tot del propi Palau Sant Jordi.

En Rafael Cercós, mirant endavant cap als propers 25 anys, assenyalava l’eix de Les Glòries-Sagrada Família com a un pol de transformació futura. En qualsevol cas, és estimulant viure en una ciutat que a cada generació es reinventa. Un teixit urbà que sembla el de Penèlope que es fa i es desfà contínuament.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Torre Bernat i Creus: característiques i curiositats

Va ser projectada per Josep Masdéu Puigdemasa l’any 1906, per a l’empresa Bernat i Creus, els propietaris de la qual, Manuel Bernat Rovira i Joaquim Creus Grau, pintors i decoradors de professió, dirigien aquesta reconeguda firma ubicada al passeig de Gràcia

Vila Felisa: història i curiositats d’una torre unifamiliar de la Bonanova

Aquesta vila va ser construïda per l'arquitecte Jaume Gustà i Bondia l'any 1897 a instàncies de Felisa Vázquez, vídua de Flaquer. A la façana abunden diversos detalls neoclàssics que doten l'edifici d'un estil eclèctic

L’edifici Dubler Meyer

Situat a la cantonada del carrer Balmes i General Mitre, construït l'any 1994 per l'arquitecte Francesc Mitjans, va ser un encàrrec d’un edifici d’habitatges realitzat per les germanes Dubler Meyer

Quins edificis de Sarrià-Sant Gervasi participen en les Setmanes d’Arquitectura 2025?

Del 12 de maig al 28 de juny, nou espais del districte acullen exposicions, concursos i tallers, entre altres
spot_img

Maria del Mar Bonet: “Vull que el concert de Nadal al Teatre de Sarrià sigui un missatge per desitjar pau al món”

La cantant mallorquina pujarà a l'escenari del teatre sarrianenc el 25 i 26 de desembre acompanyada de Borja Penalba amb clàssics del seu repertori combinats amb nadales

Lucrecia: “Al Teatre de Sarrià interpretaré cançons que han marcat la meva trajectòria i han calat en els cors del públic”

El 29 i 30 de desembre l’artista cubana pujarà dalt de l’escenari del Teatre de Sarrià per celebrar els 30 anys de carrera amb un viatge musical carregat d’alegria, energia i molt sentiment

Abaixa la persiana Mota Descans, la matalasseria centenària de Sarrià

Des de 1848, la botiga familiar ha estat sinònim de qualitat i tradició dins del sector

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí