21.4 C
Sant Gervasi
| Dilluns 28 de setembre de 2020 |

Bullying

Comportament

Mireia Verdaguer

Els centres educatius són els primers espais de socialització fora de l’àmbit familiar, on els nens i nenes aprenen a relacionar-se entre els seus iguals. En el procés de socialització, es posen de manifest les seves habilitats socials per a poder conèixer i relacionar-se amb els altres. Com és normal, en les seves interaccions apareixen els seus acords i desacords. És important doncs, educar-los perquè puguin aprendre a gestionar i resoldre els seus conflictes sense violència.

Si ve és cert que els nens passen moltes hores a l’escola lluny de les seves famílies, també és cert que el paper de les famílies, és fonamental per prevenir i erradicar l’assetjament. Les habilitats socials s’aprenen ja en edats ben primerenques i el primer espai socialitzador es troba en l’àmbit familiar. És important que els pares ensenyin i fomentin conductes assertives com la negociació, el diàleg, la tolerància i el respecte i reorientin comportaments i conductes poc desitjades.

Publicitat

Per poder prevenir i/o erradicar l’assetjament, primer de tot cal poder fer-ne la detecció. Per això és important l’observació i l’escolta que els pares puguin fer sobre els seus fills. Així com establir i mantenir vincles afectius i de confiança amb ells.

Alguns dels símptomes que podem observar en els nens/es davant el seu malestar, podem trobar-los en les entrades i sortides de l’escola. Podem observar si el nen/a es queda al nostre costat i no s’apropa mai a interaccionar amb els seus companys. Si en la sortida de l’escola sempre vol marxar de seguida o si abans de sortir de casa per anar a l’escola, sovint es queixa de mals de panxa, mals de cap o apareixen nàusees. També podem observar canvis en els seus comportaments, per exemple, que sempre hagués estat responsable amb les seves pertinences, i de sobte ens trobem un canvi que perdura en el temps, on acostuma a perdre o se li malmeten sovint els objectes.

En cas d’observar símptomes que ens portin a pensar que el nostre fill/a pot estar patint qualsevol tipus de malestar o possible assetjament, cal buscar un espai que faciliti i propicií la comunicació per poder expressar-li la nostra preocupació i sospita del que pot estar succeint. Lluny han de quedar els retrets, la insistència, la impaciència i les pressions perquè ens comuniqui allò que nosaltres vulguem saber. A vegades pot donar-se que no sigui ell la víctima de l’assetjament, pot estar-ho patint algun dels seus companys i mostrar-se preocupat per no saber com gestionar-ho.

En cas que ens reconegui un possible assetjament o en sospitem d’ell, cal establir i mantenir sempre un clima de tranquil·litat i comunicar-ho a l’escola per, primer de tot, contrarestar informacions i si es dóna el cas, que ens puguin ajudar en la gestió del conflicte, tant a nivell grupal com individual.

Mireia, psicòloga educativa de: www.crecimientofamiliar.com

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.