Publicitat

La Casa Delmiro Rivière a Galvany

Obra de l'arquitecte Bartomeu Llongueras, fill del compositor Joan Llongueras, és de marcat estil noucentista amb detalls de l'arquitectura clàssica

Publicat el 22.1.2024 12:00 · Actualitzat el 23.1.2024 14:02

Arquitectura

Jaume de Oleza

La Casa Delmiro Rivière està ubicada a la cruïlla dels carrers Reina Victòria i el carrer Modolell. Va ser promoguda per Delmiro Rivière de Caralt, germà de Fernando Rivière de Caralt, industrial de filatures metàl·liques i col·leccionista d’art. L’edifici va ser construït l’any 1946 per l’arquitecte Bartomeu Llongueras Galí (1906-1994), és de planta rectangular i està construït a quatre vents amb un jardí perimetral. Guarda una certa similitud amb l’edifici veí del carrer Reina Victòria.

És de marcat estil noucentista amb detalls extrets de l’arquitectura clàssica, com són els frontons i la curiosa entrada ubicada a la cantonada, projectada com un pòrtic cobert de planta semicircular. Un vestíbul exterior sustentat per unes columnes amb capitell jònic que suporten uns arcs de mig punt. Els capitells jònics es caracteritzen per les volutes en espiral, i en aquest cas estan ornamentats amb motius florals. La façana de la planta baixa disposa d’un especejament que marca unes línies horitzontals.

Publicitat
Casa Delmiro Rivière © Laia Melero

Una gran tribuna d’obra conforma la cantonada amb frontons clàssics a la primera planta. A la darrera planta apareixen uns balcons amb balustrades suportats per una única mènsula de pedra. La tribuna està rematada per un frontó en forma d’arc dividit per la meitat, cosa que des de l’antiguitat s’ha anomenat frontó entretallat, ja que estava interromput al mig, per rebre un got, un bust o un altre motiu ornamental.

L’edifici es distingeix pel contrast de les façanes entre l’obra vista i la pedra, així com les retallades de pedra a les cantonades d’unió. Una altra característica que defineix la finca és el revestiment de pissarra negra de la planta àtic i sobreàtic. Una composició estètica que no només escurça l’alçada de l’edifici sinó que també fa com si fos la coberta.

Casa Delmiro Rivière © Laia Melero

El caràcter senyorial és palès en aquesta obra que Llongueras li va voler donar. Aquest arquitecte, fill del compositor Joan Llongueras, va ser autor del primer projecte el 1954 de l’Església de Sant Gregori Taumaturg, coneguda com l’església rodona, que conseqüència de la monumentalitat i l’excés de cost, no es va arribar a realitzar.

Anys després, el 1993 l’arquitecte Jordi Bonet i Armengol ho va modificar simplificant la construcció que podem veure avui dia.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La casa Reñe: característiques i curiositats

Un habitatge unifamiliar del Putxet que mostra una cara més domèstica del modernisme, amb detalls ornamentals però allunyat de les grans construccions de l’època

La truiteria Flash Flash

Un local que destaca no només per la seva gastronomia, sinó també per la seva arquitectura i interiorisme, que el converteixen, després de més de mig segle d’existència, en un lloc imprescindible de visitar

La font de la plaça Molina

Descobreix com una gran font construïda per iniciativa popular el 1874, amb escuts, piques, una placa de marbre desapareguda i el record del moviment d’avantguarda Dau al Set, forma part del mosaic de memòries de l'indret

La casa Dolors Solà

Arquitectura domèstica i detalls modernistes en un dels pocs habitatges unifamiliars conservats al carrer Ferran Puig
spot_img

Els dolents de Shakespeare, a l’Aquitània Teatre tot el maig: un monòleg còmic i punyent

L’actor Abel Reyes Alabart protagonitza aquest text de Steven Berkoff, dirigit per Mireia Claramunt i Coll

L’excel·lència del Liceu arriba al Teatre de Sarrià aquest cap de setmana

L’Orquestra i els Cors de Cambra ofereixen quatre concerts els dies 2 i 3 de maig, coincidint amb l’anunci de la nova temporada del teatre

Els Castellers de Sarrià entreguen la Camisa d’Honor 2026 a Judith Colell

La colla reconeix la trajectòria de la presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català per la seva contribució a la cultura i als valors col·lectius

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí