Publicitat
spot_img

Casas a la Fundació Rocamora

Publicat el 18.12.2016 9:30

Arts i lletres

Jesús Mestre Campi

Autorretrat de Ramon Casas, de petit format, una obra inèdita.
Fotografies cedides per la Fundació Rocamora

El pintor Ramon Casas Carbó (Barcelona, 1866 – 1932), fill d’una acabalada família, tenia dues germanes, la Montserrat i l’Elisa. Montserrat es va casar amb Eduardo José Nieto Algora. Els Nieto Casas només van tenir una noia, Catalina Nieto Casas, nomenada pel rei Alfons XIII, marquesa de Villamizar, que es va casar amb Antonio Rocamora Vidal, germà del col·leccionista, mecenes i també pintor Manuel Rocamora, fundador del desaparegut Museu Tèxtil del carrer de Montcada.

Aquest entramat genealògic ens descobreix la relació de parentiu entre Casas, de qui celebrem el 150 aniversari del seu naixement, amb els Rocamora, que és el motiu d’aquesta petita però molt valuosa exposició que es pot veure a la Fundación Cultural Privada Rocamora, al carrer Ballester 2, fins al 28 de desembre. L’exposició ha comptat amb l’expert assessorament de Josep Casamartina i Parassols i d’Eduard Rocamora, president de la Fundació.

Publicitat

Ramon Casas en família mostra una quarantena de peces, entre les quals hi ha alguns autoretrats inèdits del pintor, i uns magnífics retrats de diversos membres de la família, sobretot de Catalina, però també destaca un esbós del retrat que va fer a la seva germana Elvira, de dol, el 1904.

Manuel Rocamora, que també vivia al marge de les convencions, va mantenir una llarga amistat amb Ramon Casas. Va col·leccionar la majoria de publicacions del pintor, com també dibuixos, entre els quals hi ha obres excepcionals, i objectes, com ara la paleta de pintor, i el retrat de l’actor i director teatral italià Alfredo Sainati que Júlia, ja de vídua, li va regalar quan ell la va ajudar a fixar una sèrie de dibuixos al carbó per tal que no es degradessin. Molts d’aquests petits objectes quotidians, testimonis d’una manera de viure i d’entendre la vida, són recollits en les vitrines a l’exposició. I ens  ajuden a penetrar en aquest molt tan creatiu que va modelar la burgesia barcelonina a principis del segle XX.

És, doncs, molt recomanable, aquests dies de Nadal, visitar l’exposició  que permet conèixer el palau Rocamora, una torre emblemàtica del Putxet, que allotja diverses col·leccions -de dibuix, pintura catalana dels segles XIX i XX, ceràmica, indumentària, etc. A més, la Fundació Rocamora fa un descompte per a la gent de Sant Gervasi.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

El Jardí 116, abril de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_116_Abril25.pdf

El Club Tennis Barcino acull un homenatge pòstum als tenistes Joan Aguilera i Roberto Vizcaíno

L'acte ha reunit a amics i professionals del sector en una trobada emotiva
spot_img

Una crida a mirar la pobresa sense indiferència, al cor de Galvany

El periodista Pau Duran analitza, durant una conferència a la parròquia de Sant Ildefons, l’exhortació 'Dilexi te' del papa Lleó XIV, un text que reprèn el llegat social de Francesc i apel·la al compromís actiu amb les persones pobres

“Era únic apropant-se a la gent, interessant-se per tothom”: un escrit dedicat a Frederic Bou

Lourdes Vallès dedica un article ple d'afecte al poeta sarrianenc, mort aquesta setmana a 90 anys

La necessitat de pertànyer

"Tots necessitem -ni que sigui de manera inconscient- sentir-nos part d’alguna cosa. Suposo que perquè en el fons tots formem part del mateix, tenim el mateix origen, encara que ho haguem oblidat. Quan podem entendre això, de veritat, i ho sentim, ja mai més ens sentim separats": l'opinió de Glòria Vilalta

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí