Publicitat

Centenars de persones reclamen al centre de Barcelona més espai per a ciclistes i vianants

Al districte la Plataforma Bici Augusta continua reivindicant la creació del tram inicial de carril bici anunciat entre Diagonal i la plaça Molina

spot_img

Publicat el 12.6.2020 10:07

Societat

ACN

Centenars de persones, la majoria amb bicicleta, s’han manifestat aquest dijous al vespre al centre de Barcelona per reclamar una reducció dràstica dels vehicles privats i més espai per als vianants i els ciclistes. La Plataforma Bici Augusta, nascuda a Sarrià-Sant Gervasi, també hi era present després d’haver convocat els seus membres a Casa Orlandai per baixar cap al centre de la ciutat mentre continua reivindicant l’anunciada creació per part de l’Ajuntament d’un tram inicial de carril bici a la Via Augusta.

Publicitat

Publicitat

 

El movimentRecuperem la ciutat‘ vol que les administracions aprofitin l’experiència del confinament i la desescalada per accelerar la promoció del transport públic i el no contaminant, a més de l’espai per als caminants. Asseguren que la ciutat seria més amable i que la reducció de la contaminació milloraria la salut dels ciutadans. Els manifestants han anat pel carrer Aragó entre Passeig de Gràcia i Balmes.

Diverses entitats van llançar el passat 13 de maig la campanya ‘Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat’, per reclamar un desconfinament amb una reducció dràstica de l’ús del vehicle privat. Davant la manca de resposta de les administracions a les seves demandes han convocat aquest dijous a una mobilització conjunta a algunes de les principals ciutats de Catalunya com Barcelona, Girona, Lleida, Sabadell, Santa Coloma de Gramenet, Vilanova i la Geltrú, Sant Cugat del Vallès, Premià de Mar, Mataró i Badalona.

La campanya, que en tan sols un mes ja compta amb el suport de més de 600 entitats i 7.600 persones, ha fet una convocatòria per passejar i anar en bici amb amics, família i infants en recorreguts tallats al trànsit a les diverses ciutats. S’han fet activitats per reivindicar la mobilitat activa, el transport públic i ciutats lliures de fums.

“El desconfinament segur que serà gradual i la ciutat no tornarà a ser la mateixa. Què podem fer perquè aquesta nova normalitat incorpori algun aspecte positiu? Se’ns acut almenys una idea i ben clara: hem d’intentar mantenir els nivells de contaminació a mínims. I per això cal reduir dràsticament el nombre de cotxes i motos que circulen per la ciutat“, assegura el manifest.

Per això demanen a les administracions un pla de xoc urgent per convertir les calçades en vials prioritaris per a vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats. I com a mesures d’urgència en el transport públic, la conversió del carril esquerre en carril bus a totes les vies d’accés a les grans ciutats i garantir el finançament del transport públic en la situació actual.

Membres de la Plataforma Bici Augusta al centre de Barcelona © Casa Orlandai

El manifest demana un pla de desconfinament que prioritzi les persones i la mobilitat socialment justa i ambientalment sostenible, en detriment del vehicle privat. La contaminació afecta greument la salut, diu el text, i “agreuja els efectes de la covid-19”. “Volem recuperar les nostres ciutats, unes ciutats saludables i que cuidin el clima”, afegeix.

“Aquest confinament deixa escenes urbanes inaudites: ciutats silencioses, olors que abans no se sentien, cants d’ocells, converses entre veïns de balcó a balcó; per primer cop en dècades, moltes ciutats compleixen les recomanacions en qualitat de l’aire que demana l’OMS; per primer cop en els darrers 50 anys, respirar a Barcelona no perjudica la salut”, explica el manifest. “És terrible haver hagut d’arribar a aquesta fita per una crisi com la que vivim, però ens permet imaginar la possibilitat de viure en una ciutat sense fums. No és una qüestió menor”, lamenta.

Segons els impulsors de la iniciativa, alguns estudis internacionals de la Xina, els Estats Units i Itàlia evidencien que les zones amb més pol·lució estan patint majors taxes de mortalitat i morbiditat pel coronavirus. “La població que porta anys respirant un aire contaminat col·lecciona més patologies respiratòries i cardiovasculars; el que pot portar a experimentar els efectes més greus de la covid-19”, concreta.

Ciclistes al centre de Barcelona © Plataforma Bici Augusta

Per això, diuen que es necessita que un “percentatge important” dels carrers es converteixin en espais per anar en bicicleta i camina de manera segura, a més de potenciar la capacitat del transport públic per tal de garantir la distància de seguretat sanitària. “La bicicleta ha d’esdevenir el vehicle prioritari del desconfinament: és el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat; no estem parlant de vies secundàries o petites superilles, sinó de la necessitat d’una xarxa de vies sense vehicles de motor, que faciliti la mobilitat activa entre barris i entre ciutats en el cas de les metròpolis urbanes”.

El manifest assegura que els beneficis per la salut de restringir el trànsit seran múltiples: generarar prou espai per garantir distàncies de seguretat entre les persones, els carrers pacificats seran la manera de promoure la mobilitat activa després de molts dies de sedentarisme per confinament; i respirar un aire net és també una mesura preventiva contra els efectes coronavirus. “Els beneficis ambientals son també palesos: menys emissions en un món que segueix estant en plena emergència climàtica”, afegeixen.

El manifest elogia la iniciativa de ciutats com Barcelona, Girona o Vic per reservar part de la calçada a bicicletes i vianants, a més de millorar el transport públic, tot i considerar-ho “insuficient” perquè encara afecta “pocs carrers i només la zona més cèntrica de les ciutats”. A més, critiquen que Lleida o Tarragona no han fet actuacions en el mateix sentit. “Per caminar cap a ciutats lliures de contaminació necessitem restringir el trànsit rodat dràsticament i ampliar urgentment aquestes mesures i que esdevinguin permanents”, conclouen.

Notícies relacionades

Sant Jordi i el dodo

Sant Jordi recupera el seu vigor reivindicatiu amb la manifestació convocada per Sant Jordi per la Llengua

Vox punxa en l’intent de criminalitzar el centre d’acollida de Cister

Paral·lelament, una vintena de veïns es reuneixen a les portes de l'edifici en una concentració de suport

Un centre d’acollida a persones sense llar de la Bonanova, al punt de mira de l’extrema dreta

Vox convoca una manifestació, tot i que el veïnat i l'Ajuntament asseguren que mai ha generat conflictes

El Sindicat d’Habitatge de Cassoles impulsa un mapatge de les problemàtiques a Sarrià-Sant Gervasi

Els veïns del districte poden omplir un formulari anònim, que els permetrà rebre assessorament en funció de la seva situació específica
spot_img

L’Ajuntament inicia el projecte de soterrament del cablejat de Ganduxer

Al consell de barri de les Tres Torres, Districte també anuncia que descarta simplificar la línia V9 per l'alta afluència en horari escolar

Quins edificis de Sarrià-Sant Gervasi participen en les Setmanes d’Arquitectura 2025?

Del 12 de maig al 28 de juny, nou espais del districte acullen exposicions, concursos i tallers, entre altres

L’Ajuntament descarta un nou CAP a la Bonanova per aquest mandat

Els veïns defensen que és un barri amb una "població envellida" amb dificultats per desplaçar-se fins al centre de Vallcarca

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí