Publicitat

Com ajudar els fills a estudiar millor pels exàmens finals?

Estudiar i aprendre una estona cada dia és clau, segons la orientadora Laia Santanach

spot_img

Publicat el 10.6.2022 15:00

Educació

Kumon

Gairebé sense adonar-nos-en, arriba el final de curs; moment en què infants i joves hauran de fer front als exàmens finals. De vegades, els alumnes, i també molts pares, es pensen que allò que estudien els seus fills per al següent examen no els servirà de res, perquè al cap de pocs dies ja no es recordaran d’aquestes coses. Els fills estudien o aprenen? 

Publicitat

Per a Kumon és imprescindible que els alumnes siguin protagonistes del seu procés d’aprenentatge, transmetent-los els valors fonamentals de l’educació i no basant-se només en el rendiment escolar. Si, en lloc d’assenyalar-los que han d’aprovar un examen, se’ls diu per endavant que el seu objectiu és estudiar 30 minuts cada dia, valoraran el procés d’estudi. “No es tracta només d’aprovar, sinó d’aprendre i estudiar cada dia”, apunta la directora i orientadora del centre Kumon Barcelona – Sant Gervasi-Galvany, Laia Santanach.

Publicitat

Segons Santanach, cal seguir la premissa “Lliçó entesa, lliçó repassada, lliçó apresa”. Aprendre una mica cada dia és la clau, perquè intentar d’aprendre-ho tot de cop no és recomanable. A partir d’aquí, hi ha un seguit de pautes per ajudar als fills a estudiar millor: 

1. Desbloquejar la ment: La causant del bloqueig mental s’anomena ansietat d’avaluació i genera tensió, estrès i nervis. Aquesta situació fa que els fills es quedin en blanc sense saber la resposta encara que hagin estudiat i moltes vegades la recordin quan surten de l’examen.

2. Evitar la síndrome de sobreentrenament: Organitzar una agenda d’estudi tenint en compte els temps de descans és molt important. Estudiar durant molta estona sense parar s’anomena síndrome de sobreentrenament i vol dir que el cervell està tan cansat que, encara que es continuï estudiant, ja no s’assimila la informació. 

3. Canviar el “no puc” pel “jo puc”: L’única manera de canviar el “no puc” pel “jo puc” és l’entrenament mental: en la mesura que aprenen, dominen coneixements i obtenen confiança en ells mateixos. Aquesta seguretat evita que els fills es quedin en blanc durant un examen.

4. Evitar memoritzar continguts: Aprendre no és acumular coneixement memoritzant, sinó entendre tot el que es llegeix. Per aconseguir-ho no hi ha res millor que llegir molt i així desenvolupar la capacitat de concentració i retentiva; d’aquesta manera, estudiar és molt més fàcil.

5. Llegir en veu alta: Quan els fills estan repassant la lliçó, és aconsellable que ho facin en veu alta, perquè activa la capacitat del cervell per emmagatzemar informació, augmenta la capacitat de memòria visual i fa que el contingut sigui més fàcil de recordar, amb la qual cosa s’evita que se’ls quedi la ment en blanc a l’hora de respondre una pregunta.

6. Aplicar tècniques mnemotècniques: Tot el que ajudi a recordar és positiu, com ara organitzar esquemes i resums, associar continguts i relacionar temes. Que els fills entenguin el que estan estudiant és fonamental i perquè ho facin, es pot ensenyar-los a associar paraules i conceptes importants amb imatges o records.

7. Mantenir hàbits saludables: Menjar sa, fer esport o exercicis de relaxació per eliminar l’estrès acumulat i evitar dormir poc és vital per aconseguir augmentar la concentració dels joves estudiants. 

I, encara que és possible que d’aquí a un mes ja no recordin tota la matèria, hauran après a: 

  • Superar un repte per si mateixos.
  • Tenir capacitat de treball, planificació i concentració.
  • Desenvolupar la memòria, la capacitat de deducció i de comprensió.
  • Una base sòlida de coneixements que el permetran conèixer el món que l’envolta, i que a més l’ajudaran a començar a descobrir les seves preferències, afinitats i motivacions per construir el seu camí personal i professional.
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Aprovada la constitució d’una Taula de Mobilitat Escolar de Sarrià-Sant Gervasi

La proposició d'ERC ha comptat amb el vot a favor de tots els partits, excepte el de Vox

L’esperança de vida a Sarrià-Sant Gervasi és tres anys superior a la de Ciutat Vella

És el districte on les dones fan més esport i els homes tenen una menor percepció de tenir una mala salut, segons un estudi

Els docents, actors claus en la transformació en l’educació que reclama l’ONU

"Avui, més que mai, és important entendre la figura del docent com a la persona que forma l’alumne perquè aquest sigui capaç d’aprendre per ell mateix", per Kumon

Com fer que la tornada a l’escola sigui més fàcil? 

El curs escolar recupera la normalitat perduda amb la pandèmia, i el centre Kumon de Galvany ofereix consells a les famílies perquè els fills comencin l’escola amb motivació
spot_img

El sarrianenc Oriol Pla, primer català guanyador d’un Emmy

La sèrie, disponible a Disney+, ofereix una versió ficcionada de Giner, encarnat per Pla, que al llarg de sis episodis acompanya l’espectador en un recorregut dolorós però terapèutic, i que alhora transmet esperança a qui es troba en una situació similar. En el seu discurs, l’actor sarrianenc va dedicar el premi al seu director, agraint-li profundament l’oportunitat i el repte: “No podré agrair-t’ho mai prou. Mereixes viure en veu alta, amb orgull i meravellosament.” La gala de premis, que es va celebrar la nit del 24 de novembre a Nova York, va tenir un altre guanyador espanyol que es va endur l'Emmy Internacional a millor documental esportiu. Es tracta de #SeAcabó: diario de las campeonas, dirigit per Joanna Pardós, que relata la història del petó no consentit a la futbolista Jeni Hermoso després de la victòria d'Espanya al Mundial de futbol femení de 2023. Ambdós han rebut el reconeixement a les xarxes del president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, i del president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa: "Històrics Emmys Internacionals amb segell català!"

Èxit al concert solidari del Rotary: Sant Vicenç balla al ritme del Free Choir

La setena edició d'aquest esdeveniment ha portat per lema "Cultivant Noves Oportunitats", a favor del programa Assís Verd

El miratge de la igualtat i el seu impacte en les relacions sexoafectives entre adolescents

La igualtat efectiva entre homes i dones no és una realitat encara, i assumir com a societat que hem assolit la igualtat real té repercussions negatives en molts àmbits

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí