Publicitat

‘Cuina pairal i conventual’, el nou llibre de Fra Valentí Serra de Manresa

'Cuina pairal i conventual' no és un llibre de receptes, tot i que n'hi ha un munt, sinó un assaig històric i antropològic sobre la tradició de la cuina rural tradicional i l'estreta vinculació amb els convents caputxins catalans

spot_img

Publicat el 25.6.2020 6:30

Cultura

Jesús Mestre

Fra Valentí Serra de Manresa, caputxí del convent de Sarrià, ens regala un nou llibre, Cuina pairal i conventual, en aquesta ocasió dedicat a la cuina (editat per Farell Editors, col·lecció Rebost i cuina, 20, novembre de 2019). Però no és un llibre de receptes, tot i que n’hi ha un munt, sinó un assaig històric i antropològic sobre la tradició de la cuina rural tradicional (la pairal) i la seva estreta vinculació amb la dels convents caputxins catalans, des del segle XVI al XX. És una cuina que ha influenciat molt la tradició gastronòmica catalana.

Publicitat

El llibre s’organitza al llarg de 20 capítols temàtics que tracten qüestions com l’austeritat dels àpats caputxins, les pitances o menges especials, l’ús d’herbes aromàtiques i espècies, la vinculació dels ingredients a la temporada o el concepte tradicional de la cuina d’aprofitament. És fàcil veure que és una gastronomia amb una forta base vegetariana, on la carn entra de manera ocasional en les receptes.

Publicitat

Tot seguit, ens introdueix en les diferents parts i els ingredients dels àpats: les sopes, els guisats de naps, carabassa, cols, el sofregit de ceba com a element diferencial, els llegums, l’arròs, els bolets, el peix i el bacallà, la carn d’olla… per acabar amb la galantina, la fruita, la xocolata, el vi, el vermut i la ratafia. Com és habitual en els llibres de Fra Valentí, ens posa a la nostra disposició un glossari i un índex analític on poder aclarir dubtes o ampliar informació. I podem copsar l’erudició de l’obra a partir de les fonts i l’extensa bibliografia que ha utilitzat.

Els lectors d’El Jardí fa molts anys que gaudim dels coneixements erudits i la fàcil lectura dels textos del caputxí, ordenats en la secció Cuina de convent.  A qui no ho ha hagi fet alguna vegada, l’animo a guisar alguna de les receptes que ens ha estat proposant, en alguns casos un poc arcaiques però amb algunes variants senzilles es poden fer sense dificultat amb ingredients actuals. I si provenen de l’hort, de proximitat, molt millor! Així, la lectura de Cuina pairal i conventual (Farell Editors) ens permet trobar una nova dimensió a totes aquelles receptes i escrits. S’ordenen i es renoven a partir d’una nova mirada. I podem gaudir tot tafanejant en els orígens de la tradició gastronòmica del país.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

spot_img

Jesuïtes Sant Gervasi i el Casal Sant Ildefons: una aliança transformadora a través del TR i el voluntariat

La proposta educativa combina l’aprenentatge acadèmic amb el compromís social, permetent que els estudiants col·laborin setmanalment amb diferents entitats del barri i la ciutat

Josep Carner, un poeta excels dins un rostre inacabat

Va instal·lar-se a Sarrià l'any 1914, en una torre llogada al carrer de Pomaret; va publicar alguns poemes en el butlletí de l'Orfeó Sarrianenc i a La Cònsola, revista impulsada per J.V.Foix

Neix una associació a Collserola per situar la creativitat al centre de la vida veïnal

Collserola Creativa ja compta ja amb 32 socis i fa una crida a la participació per seguir construint una oferta cultural col·lectiva i arrelada al territori

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]