Publicitat

Els drets sanitaris sobre el final de la vida: noves jornades sobre la mort digna

Dos anys després de l'entrada en vigor de la llei de l'eutanàsia, a Catalunya s'han acollit a aquest dret 350 persones

Publicat el 10.10.2023 6:30

Societat

Dani Silva

Just quan es compleixen dos anys de l’aprovació de la Llei Orgànica de Regulació de l’Eutanàsia, l’Associació pel Dret a Morir Dignament vol continuar sensibilitzant a la població i farà unes jornades a Sarrià-Sant Gervasi entre el 25 d’octubre i el 22 de novembre a centres cívics i CAP de la zona. En total, són prop de 350 les persones a Catalunya que s’han acollit a aquest dret.

Les jornades al districte venen precedides per la recent demanda de l’associació a les institucions de simplificar la tramitació del document de voluntats anticipades (DVA), el qual suposa un tràmit “complex i difícil de complir”, segons l’entitat, que reclama que els sanitaris puguin tramitar-lo. Segons l’associació, a Catalunya el percentatge de DVA atorgats per 1.000 habitants és d’un 14,15 %, lluny, per exemple, del 22,36 % de la Comunitat Foral de Navarra.

Publicitat

Per aquest motiu, i en commemoració del Dia Mundial de l’Alzheimer el passat 21 de setembre, els actors Carme Elias i Josep Maria Pou protagonitzen l’última campanya de l’entitat, perquè encara hi ha un “gran desconeixement” sobre el document i, amb la campanya, es vol contribuir a fer difusió i sensibilització sobre el dret a morir dignament i sobre les eines a disposició de la ciutadania per preservar les darreres voluntats en el final de la vida.

“És molt important conèixer el pacient, més enllà d’informes clínics” explica a El Jardí la doctora Maria Parer, metgessa a l’Hospital Sanitari Pere Virgili i que ha participat en tres processos d’eutanàsia. És “cabdal” saber què pensa i quins sentiments té el pacient envers el procés, perquè cada cas és “individual”. Els processos solen fer-se llargs valorant “totes les alternatives possibles”, però per a Parer, el més dur per al pacient és “acordar el dia i l’hora en què et moriràs”.

Aquest serà el segon any que se celebren a Sarrià-Sant Gervasi les jornades de l’Associació pel Dret a Morir i ho farà amb el mateix leitmotiv: ‘No hi ha vida plena sense mort digna’. Els principals objectius de l’associació pel Dret a Morir Dignament són trencar el tabú de la mort present a la nostra societat i difondre els drets sanitaris, sobretot en relació amb el final de la vida.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La difusió de la llei de l’eutanàsia i el dret a morir dignament arriben a Sarrià-Sant Gervasi

Del 27 d'octubre fins a finals de novembre diferents equipaments públics acullen xerrades i activitats vàries relacionades amb posar fi a la vida
spot_img

Es reactiva l’Assemblea de Joves de Sarrià

El Racó del Veïnat Som l’Assemblea de Joves de Sarrià. Hem nascut del malestar d’algunes joves del barri, perquè fa temps que creiem que aquest necessita despertar i conèixer les realitats que...

Calçotades a Sarrià – Sant Gervasi 2026

Arriba la tradicional temporada de calçots, que s’allarga fins a finals de març. Més enllà de ser un bon àpat, les calçotades populars són un moment de socialització

Pinsà mec: característiques i curiositats d’un ocell poc abundant a Catalunya

És un ocell migrador que cria als boscos boreals d'Europa i Àsia (taigà) i es desplaça al sud per hivernar

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí