Publicitat
spot_img

Eduquem les emocions

La intel·ligència emocional permet gestionar els propis sentiments i la frustració derivada del deteriorament de la capacitat comunicativa del malalt

Publicat el 3.10.2020 8:02

Gent gran

Eulàlia Vives. Fundació Ushzeimer

Les persones amb malaltia d’Alzheimer o altres demències acostumen a rebre l’atenció i la cura que els dispensa la seva pròpia família. Per tant, el benestar dels familiars i la qualitat de la seva cura dependrà, en part, de la seva capacitat per afrontar els problemes derivats de la relació amb la persona malalta. 

Publicitat

Tenint en compte la implicació emocional que suposa tenir cura d’una persona malalta, és necessari abordar el constructe d’intel·ligència emocional, capacitat que ens permet influir de manera adaptativa i intel·ligent sobre les nostres emocions i les interpretacions dels estats emocionals dels altres i que, alhora, facilita la nostra socialització i adaptació al medi.

Publicitat

La intel·ligència emocional no només resulta beneficiosa en l’àmbit educatiu, laboral i/o de salut, sinó que millora la qualitat de vida del familiar o cuidador no professional. Per què? Perquè permet gestionar els propis sentiments i emocions i la frustració derivada del deteriorament de la capacitat comunicativa de la persona malalta i l’ús inadequat d’estratègies de comunicació i dels problemes de conducta que poden patir les persones amb malaltia d’Alzheimer. La intel·ligència emocional, entesa com la capacitat per a identificar i comprendre les emocions, assimilar-les i integrar-les en el pensament, regular-les i en últim terme expressar-les amb precisió, ha cobrat molta importància en l’última dècada.

Nombroses investigacions científiques demostren que l’ús efectiu d’habilitats relacionades amb la intel·ligència emocional redueix l’estrès, la vulnerabilitat davant de situacions d’estrès agut i malalties cròniques, el desenvolupament de simptomatologia ansiosa i depressiva, els pensaments disfuncionals relacionats amb la cura i la sobrecàrrega del cuidador. I com desenvolupem i treballem aquestes habilitats relacionades amb la intel·ligència emocional?

L’educació emocional, que s’ha convertit en una alternativa d’intervenció innovadora i efectiva, ens permetrà treballar i potenciar la identificació i comprensió de les pròpies emocions (autoconsciència emocional) i les dels altres (empatia), la capacitat per regular l’expressió emocional (autocontrol emocional), l’automotivació i les relacions interpersonals (habilitats socials). Cal aprendre a reconèixer la influència de l’estat anímic en el nostre comportament, conèixer les nostres capacitats i limitacions, reflexionar i dominar els nostres sentiments i emocions i aprofitar-ne els aspectes positius, percebre els sentiments i emocions dels altres atenent-ne el llenguatge no verbal per establir lligams forts, orientar les emocions envers objectius i metes amb actitud proactiva i comunicar-se assertivament.

D’aquesta manera, no només millorarà el tracte i convivència amb la persona que pateix demència, sinó que assegurarem una major qualitat de vida. 

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Dia Mundial de l’Alzheimer: el poder de la presència

El 21 de setembre planteja un doble objectiu: fomentar la comprensió de la malaltia i donar resposta a les necessitats de les persones afectades i aquelles que les cuiden

El dol en les persones amb Alzheimer: com afecta i com tractar-lo?

El rol dels familiars i cuidadors principals és fonamental per acompanyar la gestió emocional del dol

Les vacances, una oportunitat de reequilibri per les persones amb Alzheimer o Parkinson

El temps lliure pot esdevenir en una oportunitat per mirar més als ulls, escoltar amb més paciència i redescobrir formes de convivència que van més enllà de la cura

L’impacte dels joves en l’envelliment actiu

"Els contactes intergeneracionals afavoreixen els lligams entre generacions i promouen el sentiment d’il·lusió i utilitat de les persones grans en la societat": l'article de la Fundació Ushzeimer
spot_img

La mostra Reacciona 3 planta cara a la desinformació i manipulació digital

Entre l'1 i el 19 de desembre es podran veure el conjunt de vídeo-performances creades per l'alumnat de l'Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques de Catalunya; el conjunt de les obres posa en relleu la consagració maquiavèl·lica d’un món progressivament controlat, homogeni i simulat

Junts proposa una placa commemorativa per la històrica actuació dels Castellers de Sarrià durant la Festa Major

Els juntaires volen que es recordi la fita històrica que la colla va assolir descarregant un 4 de 8 i un 2 de 7 en una mateixa jornada

Pressupostos per al districte i bateria d’obres per al 2026

El novembre polític a Sarrià-Sant Gervasi s'ha caracteritzat pels consells de barri, les discrepàncies entre partits i l’impuls de nous projectes urbans

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí