Medi Ambient
El Jardí
Amb l’objectiu de protegir el pantà de Vallvidrera de les conseqüències negatives de la presència de fauna exòtica, a partir del 15 de juny es procedirà al seu buidatge, així com també a l’assecat de la presa que es mantindrà eixuta durant l’estiu.
L’embassament, restaurat l’any 2003 i gestionat pel Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola des de l’any 2004, ha anat patint des de llavors una sèrie d’alliberaments d’espècies invasores, fruit principalment de l’abandonament de peixos d’aquariofília i animals com les tortugues de Florida o altres espècies comercialitzades.
El paramisgurnus dabryanus, un peix dels cobítids, és l’invasor que més preocupa, per la seva interferència en les xarxes tròfiques i per la potencialitat d’introduir paràsits a les comunitats autòctones d’aigua dolça. La seva troballa al pantà de Vallvidrera és la primera a Catalunya d’aquesta espècie i la segona a Europa, atès que la seva presència al sud d’Alemanya també està confirmada.
El pantà de Vallvidrera és el punt més important de reproducció d’amfibis de tot l’entorn metropolità de Barcelona, per la gran representació i densitat d’espècies pròpies de la zona. És per això que en el marc de les tasques de seguiment i manteniment del pantà, una important varietat d’administracions i entitats han consensuat un pla d’eradicació del paramisgurnus dabryanus i un pla de vigilància per evitar nous comportaments incívics.
El pla d’eradicació
Consisteix en el buidatge del pantà i el manteniment de la situació de buidat durant un període suficient per a l’assecament dels llots, on aquesta espècie ja ha demostrat que hi pot sobreviure en condicions extremes. A més, aquest buidatge podrà anar acompanyat d’una retirada o el llaurat dels fangs que en resultin, degut a la capacitat que té aquest cobítid d’endinsar-s’hi per tal d’evitar la dessecació i sobreviure a altes temperatures. En paral·lel, es realitzarà un seguiment de la possible presència de l’espècie en masses d’aigua noves i aïllades, i s’estudiarà la manera més adient d’actuar-hi si s’escau.
El pla de vigilància
Estarà basat en la detecció ràpida, denúncies als infractors, dissuasió activa i passiva i una campanya de comunicació i sensibilització ambiental. Els principals agents implicats en aquest pla de vigilància són els Agents Rurals de la Generalitat de Catalunya (Barcelonès) i els Guardes del Parc Natural de la Serra de Collserola. També es preveu la coordinació i col·laboració amb diversos cossos de seguretat i altres col·lectius d’experts, veïns i voluntaris.
Vallvidrera segueix esperant que es glaci el pantà per jugar a cúrling
Les pluges deixen esllavissades i despreniments als barris de muntanya