Publicitat

El viaducte de Vallcarca

spot_img

Publicat el 22.10.2017 10:00

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

El turó del Putxet, de 181 metres d’altura, destaca sobre la plana de Barcelona. El rodegen els turons de la serra de la Rovira per l’est, el turó de Monterols per l’oest i la serralada de Collserola al nord; així mateix, l’emmarquen les rieres de Vallcarca i de Sant Gervasi. Al segle XIX, la riera de Vallcarca feia de límit entre els termes municipals de Sant Gervasi de Cassoles i Gràcia, i dels barris del Putxet i de Vallcarca, que a principis del segle XX van tenir un important creixement urbanístic, però que quedaven separats pel profund barranc que hi havia excavat la riera de Vallcarca.

Publicitat

Així, a principis del segle XX, l’Ajuntament de Barcelona era conscient de la necessitat de cercar solucions per facilitar les comunicacions entre el Putxet i Vallcarca, i va projectar una ambiciosa infraestructura per salvar el barranc. El 25 d’agost del 1908, es va fer l’acte inaugural de les obres amb la col·locació de la primera pedra en el que l’alcalde de Barcelona, Albert Bastardes, va pronunciar un discurs on presentava el projecte del viaducte i destacava la dificultat de la seva realització. Certament va ser una obra difícil i llarga, ja que va durar 15 anys: les darreres tasques de pavimentació del viaducte es feien l’any 1923, quan finalment es va entrar en funcionament.

Publicitat

La fotografia és de finals dels anys vint o principis del trenta del segle XX, i al fons hi ha una interessant vista del vessant de llevant del turó del Putxet. L’avinguda de la República Argentina encara estava molt poc construïda, només s’hi veu un edifici de veïns just davant el pont, i per sobre, al carrer de Portolà, unes grans torres o palauets que encara identificaven l’urbanisme del turó. La zona més poblada, amb un caràcter popular i comercial, era l’entorn del carrer Craywinckel.

Peu de fotografia: Postal d’autor desconegut, procedent del fons Andreu Valldeperas

Notícies relacionades

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El 76% de l’oferta de pisos al Putxet i el Farró són de lloguer de temporada

Galvany és el tercer barri de Sarrià-Sant Gervasi més afectat per aquesta pràctica

El Jardí 115, març de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/04/El-Jardi-115_Marc25_0403.pdf

Ferida de gravetat una jove en caure d’un balcó d’Avenir després de ser agredida per la seva parella

Els Mossos detenen dos homes de 52 i 57 anys per intent d'homicidi i lesions
spot_img

Sant Jordi 2025, una jornada multitudinària i radiant: “Ha vingut moltíssima gent”

Cultura Natalia Avellan Ha arribat de nou una de les festivitats més estimades pels catalans i les catalanes. Aquell dia de l'any en què convergeix literatura, llengua i tradició. On els carrers, les...

Les recomanacions dels polítics de Sarrià-Sant Gervasi per Sant Jordi

Cultura El Jardí Arriba un dels dies més bonics de l'any pels catalans i les catalanes, Sant Jordi. A El Jardí hem fet un recull de...

Una breu, però completa història dels caputxins a Catalunya

"Quatre segles de vida caputxina", el nou llibre de Fra Valentí Serra que explica des de l’arribada dels primers framenors caputxins a Catalunya fins a la publicació de les constitucions el 1968, arran del Concili Vaticà II

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí