Opinió
Marta Royo
Dues paraules que semblen sinònimes però entre les quals hi ha una gran diferència:
Informar: significa ‘fer que algú s’assabenti d’una cosa que desconeix’. Us informem que avui tancarem al migdia.
Comunicar: és ‘fer saber una cosa a una persona, empatitzant amb ella’. Us comuniquem que avui tancarem al migdia degut a la defunció d’un familiar.
Encara que la informació formi part del procés comunicatiu, quan ens limitem exclusivament a informar no aconseguim atraure l’atenció del nostre públic i, per tant, no podem seduir, cridar l’atenció o influir en les seves decisions de compra, que és el que busca la bona comunicació.
És evident que en comunicar incorporem la informació, ja que la comunicació s’ha de nodrir de significat. Així i tot, a partir del contingut per comunicar, cal crear el missatge que ens faci connectar amb el nostre públic.
Diria que la informació és la matèria primera de la comunicació, i la comunicació ha de saber transformar-la per seduir, arribar al cor, enamorar el teu públic perquè “et facin cas”, per ser-hi en un mercat saturat, per obtenir notorietat i per destacar.
Sempre que comuniquem alguna cosa, estem informant; tanmateix, no sempre que informem estem comunicant. El telenotícies informa, però no sempre comunica…
Què cal fer per tenir una bona comunicació:
1- Conèixer bé el públic objectiu (a qui et dirigeixes) i parlar-li en el seu idioma
2- Detectar quines són les seves necessitats
3- Tenint clar el que ofereixes i com ho transmets
4- Desgranar el que ofereixes en missatge clau i missatges secundaris
5- Dir el missatge d’una forma adequada, notòria i creativa
6- Trobar el moment de dir el missatge
Recordem la història d’un cec que demanava almoina. La importància del missatge clau o què dic: ajuda’m, sóc cec, així i tot encara més important, com ho dic per cridar més l’atenció: ajuda’m perquè no puc veure el dia tan bonic que fa.
Aquesta història tan emotiva, teniu el vídeo penjat a Youtube, descriu molt i molt bé el paper de la comunicació.
Només una bona comunicació ens farà únics als ulls dels nostres consumidors; farà que ens reconeguin qui som i com som pels nostres valors i principis i, sobretot, pel valor diferencial que oferim, la nostra promesa. Això és comunicar!
I tu, com ho fas per comunicar?
Marta Royo és publicista, economista i fundadora de Mosaiking Comunicació