Cultura
Marta Trius
Les relacions humanes, i sobretot l’amor, del tipus que sigui, és, sens dubte, el que mou el món. I així ho veiem a Entre Nosotras (The two of us), l’òpera preval de Filippo Meneghetti que es va preestrenar el 17 de febrer a l’Institut Francès de Barcelona.
La pel·lícula recull la història d’amor de dues dones que, durant dècades, ha estat marcada pel què diran: un amor profund sempre amagat als ulls de tothom i viscut intensament per les seves protagonistes. Tal com la defineix el seu director, “una història sobre la mirada dels altres i sobre l’autocensura”.
Drama social o no, la veritat és que el guió manté l’espectador en suspens i juga amb les seves expectatives fins a tal punt que les escenes en poques ocasions acaben com havíem imaginat. Potser aquesta ambigüitat és el que fa que la nostra mirada no s’aixequi de la pantalla i ens faci reflexionar sobre les nostres pròpies vides, i la manera com l’entorn en el qual naixem i som educats marca inevitablement el nostre destí.
Però l’amor no acaba en la parella protagonista, interpretada per Martine Chevalier i Barbara Sukowa, sinó que té molts altres enfocaments: l’amor entre una filla i la seva mare, l’amor d’una mare per la seva família i l’amor per la llibertat de cridar al món els sentiments amagats. Silencis que es trenquen amb discussions i algun crit, i emocions que provoquen empatia per la lluita en la qual es desenvolupa tota la pel·lícula.
El director i guionista italià ha aconseguit ja dos premis Lumière i ha fet del seu primer llargmetratge una obra digna de ser oscaritzada. No en va, ha estat seleccionada per França per representar el país als Oscars 2021, i ja sona com a nominada a millor pel·lícula estrangera del 2021.
Durant tota la projecció, la sala de l’Institut Francès va romandre en silenci perquè poguéssim vibrar amb les existències d’uns personatges que remouen i commouen, portant-nos a un final ambigu entre trist i feliç que convida a la reflexió.