Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) es troba en ple procés d’expansió, amb un repte immediat sobre la taula: sumar fins a 70 nous maquinistes per cobrir els serveis que començarà a operar en la xarxa d’ample ibèric en els pròxims dos anys. Les contractacions es destinaran a la nova connexió ferroviària ràpida que unirà Barcelona amb l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i la línia Lleida-Terrassa.
L’objectiu de l’empresa pública és captar maquinistes que ja tinguin la titulació de conducció necessària i, alhora, incentivar joves i adults a iniciar la formació pertinent per poder treballar a la companyia. La professió de maquinista compta amb una ocupació propera al 100%, és una feina estable i amb bones condicions laborals.
Quines línies necessiten més maquinistes?
Per al servei entre Lleida i Terrassa, que FGC operarà a partir de l’estiu del 2026, es contractaran 20 maquinistes. Aquest recorregut actualment forma part del sistema de Rodalies Lleida, mitjançant les línies RL3 i RL4.
Pel que fa a la nova connexió entre Barcelona i l’Aeroport, FGC té previst contractar una quarantena de maquinistes més. La nova línia, actualment en construcció, unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l’Aeroport de Barcelona-El Prat, amb freqüències de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts, entre l’estació de passeig de Gràcia i la T-1.
Actualment, s’estan construint els deu trens que donaran servei a la futura línia, de 22,7 quilòmetres de longitud i un total de nou estacions: Sant Andreu, Sagrera, el Clot, passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, el Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1.

Com es pot accedir a una plaça de maquinista?
Per treballar en alguna d’aquestes línies cal disposar de la llicència i el diploma oficial de maquinista de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF), o bé d’un certificat B expedit per una altra empresa ferroviària. Aquestes titulacions s’obtenen després de superar un curs en una escola homologada, i posteriorment, un examen teòric i pràctic a l’AESF, cosa que permet disposar del certificat de conducció de vehicles ferroviaris de categoria B.
Catalunya compta amb diversos centres on estudiar aquest curs: a Lleida, hi ha el Centro Europeo de Formación Ferroviaria (CEFF); a Barcelona, el Centre de Formació Ferroviària Alsa; i a Tarragona, el Centre de Formació de Captrain. Els cursos han començat entre el mes de setembre i el mes de novembre.
Quines són les condicions laborals?
FGC destaca que la professió de maquinista gaudeix d’una ocupació gairebé total, propera al 100%. La companyia ofereix estabilitat, bones perspectives salarials i conciliació de la vida personal i professional. Un element a tenir en compte és que els torns de treball s’inicien i acaben a la mateixa localitat, cosa que evita desplaçaments addicionals.
En el cas de la línia Lleida-Terrassa, els torns començaran i acabaran a la capital del Segrià, mentre que a la nova connexió amb l’Aeroport ho faran dins de l’àrea metropolitana de Barcelona.
On trobar tota la informació?
Tota la informació actualitzada relacionada amb la convocatòria de places de maquinista per al servei entre Lleida i Terrassa i per a la connexió ràpida amb l’Aeroport de Barcelona-El Prat es pot consultar al web www.fgc.cat/nous-maquinistes. A més, l’espai web inclou la informació relacionada amb els requisits per poder accedir a aquestes places, vídeos sobre els nous projectes i sobre la professió de maquinista i un espai de preguntes freqüents per resoldre els possibles dubtes.
Per què formar-se ara com a maquinista?
La combinació de nous projectes ferroviaris, la necessitat de renovació de personal i la manca de professionals titulats converteixen el moment actual en una oportunitat única per a joves i adults que vulguin iniciar una carrera estable.