Cultura
Jesús Mestre
- Lana Trotovsek i Felix Klieser emocionen el públic del Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià
- Torna el Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià amb descomptes pels subscriptors d’El Jardí
Els germans Abel i Arnau Tomàs, membres del Quartet Casals, acompanyaran a la pianista Maria Canyigueral en el darrer concert del IV Cicle de Música de Cambra, dedicat íntegrament a sonates de Beethoven, i al trio ‘L’Arxiduc’. És un dels concerts més esperats d’aquest cicle, tant per les peces que s’ha d’interpretar com per la qualitat del trio d’intèrprets. Serà el dijous 27 de juny, a les 20 h, al Teatre de Sarrià.
Les sonates de Beethoven
Els concerts del primer semestre es completaran aquest dia, amb dedicació íntegra a Ludwig van Beethoven, amb la Sonata Op.24 n.5 per a violí i piano, també coneguda com a ‘primavera’, la Sonata Op.5 n.2 per a violoncel i piano i el trio “Arxiduc” Op.97, per a violí, violoncel i piano. El musicòleg, periodista i crític musical Xavier Chavarria s’encarregarà de fer la presentació del concert.
La música d’Ethel Smyth
El tercer concert del IV Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià, celebrat el dijous 16 de maig, va donar el nivell de què ens espera per aquesta temporada. Vam conèixer el trompista alemany Felix Klieser, afectat per una greu diversitat funcional que no va ser impediment per excel·lir com a intèrpret, fins a emocionar tota la gent que va gaudir del concert. Al seu costat, una violinista ja coneguda, l’eslovena Lana Trotovsek, que ens va sorprendre de nou pel virtuosisme, l’energia i al mateix temps la delicadesa en expressar la música amb un instrument tan complicat com el violí. I, clar, la Maria Canyigueral marcant la pauta i donant estructura i solidesa a la música amb el piano.
La novetat principal era en un programa que contenia dues peces compostes per dues dones, l’anglesa Ethel Mary Smyth (1858-1944) que, a més de compositora, va ser una destacada activista contra les restriccions socials, vinculada al moviment de les sufragistes de principis del segle XX, i l’alemanya Clara Schumann (Leipzig, 1819 – Frankfurt 1896), una extraordinària pianista i compositora, coneguda i alhora eclipsada pel seu marit Robert. De Smyty es va interpretar el Doble Concert per a violí, trompa i orquestra, de 1927, en una versió feta per la mateixa compositora per a trio de violí, trompa i piano. La peça va permetre introduir-se en l’obra de Smyth, poc coneguda a Catalunya tot i que ja gaudeix de molt reconeixement a Anglaterra. És una peça amb molts matisos, amb moments de gran energia i d’altres d’un lirisme càlid, que recorda l’estil de Johannes Brahms.
De Clara Schumann, es va interpretar les Tres romances per a violí i piano, Op. 22, una de les seves poques obres que ens han arribat. Desconeixem si va ser perquè en va compondre poques, ja que sembla que a partir dels 36 anys va haver de deixar la composició, o perquè han passat al catàleg del seu marit, Robert Schumann, o perquè es van perdre. Les Romances ens descobreixen una compositora amb molta sensibilitat i bon gust musical, que la Lana i la Maria van brodar en una interpretació memorable. El concert va acabar amb una peça de joventut de Johannes Brahms (Hamburg, 1833 – Viena, 1897), de l’any 1865, el trio per a violí, trompa i piano, Op.40. Llavors, Brahms ja era molt amic del matrimoni Schumann i, amb el temps, va ser un amic íntim de Clara.
Tot i els seus trenta i pocs anys, la peça ja mostra un músic molt format, madur, i la música és ben sòlida tota la cascada d’emocions que és capaç de crear. De nou Klieser i la seva trompa van sorprendre, i la Lana i la Maria el van acompanyar amb excel·lència per fer una gran interpretació. Un altre gran concert!