Cultura
Jesús Mestre
El tercer concert del IV Cicle de Música de Cambra, celebrat el dijous 16 de maig al Teatre de Sarrià va donar molt el nivell del que ens espera per aquesta temporada. Vam conèixer el trompista alemany Felix Klieser, afectat per una greu diversitat funcional que no va ser impediment per excel·lir com a intèrpret, fins a emocionar tota la gent que va gaudir del concert. Al seu costat, una violinista ja coneguda, l’eslovena Lana Trotovsek, que ens va sorprendre de nou pel virtuosisme, l’energia i al mateix temps la delicadesa en expressar la música amb un instrument tan complicat com el violí. I, clar, la Maria Canyigueral marcant la pauta i donant estructura i solidesa a la música amb el piano.
La novetat principal era en un programa que contenia dues peces compostes per dues dones, l’anglesa Ethel Mary Smyth (1858 – 1944) que, a més de compositora, va ser una destacada activista contra les restriccions socials, vinculada al moviment de les sufragistes de principis del segle XX, i l’alemanya Clara Schumann (Leipzig, 1819 – Frankfurt 1896), una extraordinària pianista i compositora, coneguda i alhora eclipsada pel seu marit Robert. De Smyth es va interpretar el Doble Concert per a violí, trompa i orquestra, de 1927, en una versió feta per la mateixa compositora per a trio de violí, trompa i piano. La peça va permetre introduir-se en l’obra de Smyth, poc coneguda a Catalunya tot i que ja gaudeix de molt reconeixement a Anglaterra. És una peça amb molts matisos, amb moments de gran energia i d’altres d’un lirisme càlid, que recorda l’estil de Johannes Brahms.
De Clara Schumann es va interpretar les Tres romances per a violí i piano, Op. 22, una de les seves poques obres que ens han arribat. Desconeixem si va ser perquè en va compondre poques, ja que sembla que a partir dels 36 anys va haver de deixar la composició, o perquè han passat al catàleg del seu marit, Robert Schumann, o perquè es van perdre. Les Romances ens descobreixen una compositora amb molta sensibilitat i bon gust musical, que la Trotovsek i la Canyigueral van brodar en una interpretació memorable.
El concert va acabar amb una peça de joventut de Johannes Brahms (Hamburg, 1833 – Viena, 1897), de l’any 1865, el trio per a violí, trompa i piano, Op.40. Llavors, Brahms ja era molt amic del matrimoni Schumann i, amb el temps, va ser un amic íntim de Clara. Tot i els seus trenta i pocs anys, la peça ja mostra un músic molt format, madur, i la música és ben sòlida tota la cascada d’emocions que és capaç de crear. De nou Klieser i la seva trompa van sorprendre, i Trotovsek i Canyigueral el van acompanyar amb excel·lència per fer una gran interpretació. Un altre gran concert!
Les sonates de Beethoven
Els concerts del primer semestre es completaran el dijous 27 de juny, que es dedicarà íntegrament a Ludwig van Beethoven, amb la Sonata Op.24 n.5 per a violí i piano, també coneguda com a ‘primavera’, la Sonata Op.5 n.2 per a violoncel i piano i el trio “Arxiduc” Op.97, per a violí, violoncel i piano. A Maria Canyigueral l’acompanyaran el violinista Abel Tomàs i el violoncel·lista Arnau Tomàs, membres del Quartet Casals, que també han col·laborat en els cicles anteriors i són músics d’un gran nivell. El musicòleg, periodista i crític musical Xavier Chavarria s’encarregarà de fer la presentació del concert.
Recordem que els subscriptors d’El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià i els socis de Premsa Local El Jardí poden gaudir de descomptes en tots els concerts de la temporada. Recomanem adquirir l’entrada amb antelació al web del Teatre de Sarrià.