El Faristol
Eduard Sant i Chalois (@Eduard_Sant)
Pràcticament sense fer soroll, el passat 19 de gener, just quan l’any 2018 només havia fet que començar, el cantant irlandès Glen Hansard va decidir publicar Between Two Shores, el seu tercer disc en solitari i el primer autoeditat.
Als seus 48 anys, Glen Hansard ja se’l pot considerar tot un veterà en el món musical. Als 13 anys va decidir deixar els estudis per convertir-se en un adolescent busker (músic del carrer) pel centre de Dublin. Anys més tard, va repetir aquest rol en l’excel·lent i multi premiada pel·lícula Once dirigida per John Carney que entre altres va ser premiada amb l’Oscar a la Millor Cançó Original per “Falling Slowly”.
Al seu currículum musical hi consten també set discos amb la banda de folk rock irlandesa The Frames així com el projecte The Swell Season junt amb Marketa Irglova (parella artística i sentimental aleshores). Per últim, a tall de curiositat, Glen Hansard va interpretar el paper d’Outspan Foster (el guitarrista de la banda) a la pel·lícula de culte de The Commitents, dirigida per Alan Parker l’any 1991.
Aprofitant l’estada de tres setmanes en els estudis francesos Black Box de Hansard i el seu col·laborador Dave Odlum, els dos van decidir recuperar un seguit de composicions enregistrades domèsticament o en sessions amb músics en diferents estudis de gravacions, fins aleshores inèdites.
Un cop remasteritzats aquests temes, el resultat són deu composicions que arrenquen amb un fulgurant, elèctric i prometedor Roll On Slow on per primer cop en la seva carrera en solitari, les seccions de vent en formen part. Al llarg dels seus 42 minuts de duració, Hansard vol transportar a l’oient a un viatge musical on s’ajunten el seu particular pop folk minimalista (“Movin’ On”, “Wreckless Heart” i “Time Will Be The Healer”) passant per un clar homenatge als seus referents musicals, principalment Van Morisson (“Why Woman”), Cohen, Dylan (“Lucky Man” imitant els seus típics fraseigs). En forma de cites a les lletres, Pete Seeger i Springsteen són presents en els temes “Wheels On Fire” i “Roll On Slow”.
Menció especial es mereix “Your Heart’s Not In It” (segurament el millor tema del disc) amb un final emotiu i ple de sentiment cantat a duo entre Hansard i Irglova mentre la resta de músics els acompanyen en un segon terme.
En definitiva, amb Between Two Shores, Glen Hansard novament ens demostra que estem davant un artista en plena maduresa compositiva que tot i l’èxit aconseguit aquesta darrera dècada bàsicament a partir de Once, segueix mantenint els seus principals trets característics: la seva independència artística. Potser per aquest motiu, Hansard no només va mantenint els seus seguidors sinó que la seva credibilitat en el món musical va creixent.