El faristol / Arts i lletres
Eduard Sant Chalois (@Eduard_Sant)
Amb l’arribada de la tardor i el consegüent canvi d’horari on a partir d’ara els dies es faran més curts, un clàssic de Sant Gervasi torna per donar llum a les fosques tardes-nits dels pròxims mesos. Em refereixo al cicle de concerts de l’Associació Musical Granados Marshall, organitzat per l’emblemàtica Acadèmia Marshall. Des de finals d’octubre fins al juny del proper any, noms com Claudia Schneider, Antoni Comas, Oriol Romaní, Elena Lasco, Josep Maria Colom, Marta Zabaleta, i un llarg etc. ompliran de sentiments les seves interpretacions en l’històric i especial saló del principal del número 10 del carrer Comte de Salvatierra.
A causa de la posposició a darrera hora de la conferència de Joan Vives sobre “Debussy, Ravel i amics” prevista inicialment pel dijous 19 d’octubre, els joves pianistes Alice Burla (Toronto 1996) i Pierre Delignies (Santander 1990) van rebre l’honor d’inaugurar la temporada 2017-2018 el passat dijous 26 d’octubre. Alice Burla i Pierre Delignies, formats entre altres a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía (Madrid) i sota la tutela dels prestigiosos pianistes Dimitri Bashkirov i Marta Gulyas, formen, l’any 2015, un duo de piano per títol IndiviDUAL.
Amb IndiviDUAL, estem davant un projecte que pretén trencar amb la idea clàssica de dos pianistes iguals o amb maneres de veure i interpretar la música de la mateixa manera. Executant les peces amb diferents varietats, tonalitats tímbriques, Burla i Delignies constantment busquen una interacció dels pianos curiosa i a la vegada atractiva. Com ells mateixos defineixen en la seva filosofia: “la individualitat i a dualitat enfront de la unitat”.
Respecte al recital en si mateix, pocs minuts després de les 20 h i davant unes 25 persones que omplien ¾ parts de l’emblemàtic saló, Burla i Delignies es varen instal·lar en els seus respectius pianos per presentar el projecte IndiviDual amb un programa que necessitava màxima coordinació i memòria, ja que en cap moment van utilitzar partitures com a acompanyament.
Una intensa i expressiva interpretació a duo dels “Tres Moviments de Petrouchka” de Stravinsky va donar el tret de sortida al recital. A continuació, Alice Burla va cedir el protagonisme a Pierre Delignies i a Chopin, en concret amb Berceuse op.57” i “Masurques op.68”.
Seguidament, els papers es van intercanviar i Alice Burla, sola al piano, va interpretar un relaxant “Images 1er livre” de Debussy que transportava fàcilment al món dels somnis pensat pel compositor francès.
Per últim, el format duo va tornar a fer acte de presència interpretant “Après une lecture de Dante” composta originalment per Franz Liszt però amb uns intensos arranjaments, obra del mateix Delignies.
Sota una sonora ovació, i després que Alícia Torra, filla d’Alícia de Larrocha, els entregués un regal recordatori, Burla i Delignies van obsequiar al públic assistent amb un bis format per tres cançons de Mompou originàriament pensades per veu i piano però arranjades per ser interpretades a 4 mans.
Com a anècdota, quan van anunciar aquesta interpretació de Mompou, la prestigiosa pianista i compositora Carlota Garriga, present a les primeres files, va avisar als intèrprets que estaven tocant en el piano del mateix Mompou, que va donar a l’Acadèmia Marshall.
En definitiva, en unes hores tan convulses en el país, aquesta hora de música va aportar pau i tranquil·litat, gairebé com un oasi dins un desert d’incertesa.