Publicitat

Jugar: un mitjà estimulatiu, social i de diversi

spot_img

Publicat el 10.12.2016 10:00

Andrea Escobar

Des del naixement, l’ésser humà manifesta la necessitat de jugar com un comportament i acte innat i natural que produeix sensació de benestar.

Publicitat

Des de la infantesa, està estudiada la contribució del joc en el desenvolupament global de la persona així com en el foment de múltiples aprenentatges. El joc, però, no és quelcom que només practiquem durant la infància, sinó que ho fem durant totes les etapes vitals ja que propicia el desenvolupament  de diferents habilitats, interaccions, sensacions, emocions,… beneficioses pel desenvolupament i benestar emocional de la persona.

Publicitat

S’han de visualitzar els valuosos beneficis que produeix  jugar en les persones grans. Concretament, i com s’ha anat comentant en anteriors articles, és important que les persones que pateixen demència o alguna malaltia neurodegenerativa com l’Alzheimer, fomentin  l’exercici físic i mental per tal de mantenir la reserva cognitiva i millorar així la seva qualitat de vida i vivència de la malaltia.

Existeix un gran ventall de possibilitats en el món del joc, diferents tipologies i variants. Els jocs de taula, per exemple, són una opció molt encertada per a aquest col·lectiu de persones ja que comporta la realització d’exercici mental alhora que produeix diversió i entreteniment, connexió i socialització amb les persones que tenim davant, i implica confiança i seguretat en les pròpies capacitats, reafirmant així la pròpia identitat i personalitat i augmentant l’autoestima.

A l’hora de jugar, tots estem en un mateix pla d’igualtat, les regles del joc es poden establir adaptant-les a les capacitats i possibilitats de la persona que es té davant per tal que hi hagi una vivència positiva de l’activitat. És important com a familiar o cuidador que no esperem res concret de la persona malalta, res més enllà de passar una bona estona, compartir moments plegats, oblidar les capacitats i/o les limitacions de cadascú, i gaudir d’un mitjà de comunicació espontani, agradable, relaxat i divertit. Aquest no pot convertir-se en un moment d’angoixa i ansietat que provoqui frustració, sinó un espai lliure, de confiança i seguretat per a que la persona imagini i experimenti sense ser jutjat ni corregit.

Així, jugar és una activitat que aporta beneficis lúdics, així com socialitzadors i de comunicació, estimulatius – es posen en pràctica capacitats i habilitats cognitives com la comprensió i associació, el llenguatge, el càlcul, agnòsies, etc…-, de reafirmació de la identitat i augment de l’autoestima, i una connexió amb el món extern. A més, és una oportunitat de relació intergeneracional, on els més petits podran trobar un mitjà de comunicació i relació agradable i benestant amb els seus éssers estimats, doncs en ocasions troben dificultats per a entendre al seu familiar o relacionar-se amb aquest. Així doncs, aquest és un recurs que es pot posar en pràctica des de casa per conservar i fomentar les relacions familiars i l’evocació de sentiments i emocions positives en un espai de confiança, confort, i seguretat.

Dit això, no perdem mai les ganes de seguir jugant!

Andrea Escobar és educadora social

Fundació Uszheimer
Centre de Dia i Unitat de Memòria

Passatge Forasté, 11-13, 08022 BCN
Tel.: 93 418 65 65
fundacio@fundaciouszheimer.org
www.fundaciouszheimer.org
http://www.premisoletura.com

Notícies relacionades

Sense esperar res a canvi: Gràcies, avis

"Ignorar el seu valor empobreix la nostra societat, perquè perdem l'oportunitat d'aprendre de la seva experiència i saviesa", escriu Puig

La intimitat, la sexualitat i el tacte en persones amb demència

Presentar-se despullat davant d'algú pot ser una manera de comunicar una cosa que la persona no és capaç d'expressar de manera convencional: malestar, dolor...

Brigitta Lamoure condueix l’acte del voluntariat amb la gent gran al Teatre de Sarrià

L'espai va aplegar aquest dijous a més d'un centenar de persones, dinamitzats per la transformista i cupletista

Lectura i memòria: una relació de benefici demostrada en totes les edats

Les persones que llegeixen amb regularitat tendeixen a tenir una major densitat de matèria grisa a les regions del cervell associades amb el llenguatge i la cognició
spot_img

Amenaçades a 8 anys de presó per intentar aturar un desnonament al Putxet: “Ho tornaríem a fer”

El grup de suport Les 9 de Cassoles recapta fons per fer front a les despeses jurídiques que els reclamen per haver defensat el dret a l'habitatge

Nova victòria de Defensem Can Raventós: el Ple de Sarrià-Sant Gervasi avala els seus reclams

ERC aconsegueix tirar endavant una proposició que insta el Govern municipal a continuar les converses amb els promotors per garantir que l'espai sigui completament públic, tal i com demana la plataforma veïnal

Veïns de Galvany es revolten contra l’ampliació del pipicà dels Jardins del Doctor Hahnemann

Districte recorda que ha informat en múltiples ocasions en aquest canvi, descarta aturar les obres, i assegura que treballaran per reduir les "molèsties" que pugui ocasionar al veïnat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí