Publicitat
spot_img

‘La colònia’ d’Audrey Magee o quan la història es cola en el dia a dia

La història se situa en la Irlanda del 1979 amb l'IRA i forma part d'un tríptic de novel·les que reflexiona sobre les estructures de poder

Publicat el 26.9.2024 6:00

Cultura

Les ressenyes de la Casa Usher

La colònia forma part d’un tríptic de novel·les que reflexiona sobre les estructures de poder i com aquestes afecten les vides de la gent. La història se situa el 1979, perquè el 27 d’agost l’IRA va atemptar i assassinar Lord Mountbatten: aquesta mort va suposar un punt d’inflexió en l’imaginari col·lectiu irlandès i britànic, en part perquè l’artefacte també mata dos adolescents i, per altra banda, perquè passa molt més al sud que la majoria d’accions de l’IRA.

Publicitat

Aquell estiu del 79, l’autora passa tres setmanes a França i és en la distància que pot portar una vida sense la divisió de la població que hi havia a Irlanda quan era una adolescent i allunyar-se així de la violència dels anys més crus del conflicte. Qui es queda a Irlanda en la dècada dels setanta renuncia a una vida millor perquè el dia a dia a les illes és molt dur, però els que es queden ho fan per la pervivència d’una llengua, una manera d’entendre la vida, una tradició que els transcendeix.

Publicitat

L’estructura de la novel·la, amb els capítols sobre els atemptats enmig de la trama de l’illa, crea l’efecte de com la violència dels atemptats va interrompent la vida quotidiana, el que comença sent una cosa llunyana, a poc a poc va cercant els personatges (mentalment i espacial). Hi ha determinats fets històrics que són determinants per la relació de les persones amb una llengua, un país, la política… L’illa funciona com un país en miniatura, amb els mateixos conflictes i estructures de poder que el seu referent.

L’editorial Periscopi ha publicat aquesta novel·la en català, en traducció de Josefina Caball, i el passat 18 de setembre la Casa Usher va començar el curs amb el club de lectura sobre aquest llibre, en companyia de l’editor Aniol Rafel.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Miriam Reyes: de la poesia del cos a la memòria de Veneçuela

L'autora gallega participarà en el club de lectura de la Casa Usher el 17 de novembre per presentar "La edad infinita"

Les ressenyes de la Casa Usher: Anna Starobinets

Aquesta tardor arriba la seva novel·la més ambiciosa El vado de los zorros, un thriller místic i fantàstic ambientat a la frontera entre Manxúria i la Unió Soviètica el 1945

Un avió de paper per viatjar en qualsevol moment

Com que encara no estem preparades per deixar les vacances enrere, la Casa Usher ha triat dos llibres que parlen de dos viatges ben diferents, una lluna de mel a Itàlia i un parell de setmanes d’agost a la Grècia

Ressenya: “Morir con plantas medicinales”

De la poeta, pintora i cineasta iraniana Atieh Attarzadeh, és la seva primera novel·la que es va convertir en un fenomen de popularitat al seu país, on va arribar a vendre quaranta edicions i ser una de les obres més destacades de la literatura persa contemporània
spot_img

Lucrecia: “Al Teatre de Sarrià interpretaré cançons que han marcat la meva trajectòria i han calat en els cors del públic”

El 29 i 30 de desembre l’artista cubana pujarà dalt de l’escenari del Teatre de Sarrià per celebrar els 30 anys de carrera amb un viatge musical carregat d’alegria, energia i molt sentiment

Abaixa la persiana Mota Descans, la matalasseria centenària de Sarrià

Des de 1848, la botiga familiar ha estat sinònim de qualitat i tradició dins del sector

Jo també vaig ser-hi

"Per què les psiquiatres i psicòlogues han de portar una bata blanca per passar consulta? No estan operant, ni curant una ferida, no corren el risc de tacar-se de sang. Aquesta bata marca una subtil, però contundent, diferència entre elles i jo: la raó envers la no raó": l'opinió de Maria Bascompte

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí