Publicitat
spot_img

La forja de Bellesguard

Publicat el 15.4.2017 9:30

Bellesguard

Esteban Galindo López

A l’anterior article ens vam centrar en una finestra de la façana principal de la torre Bellesguard, i de nou tornem a aquesta part de la casa per descobrir una altra meravella gaudiniana, però en aquest cas del treball del ferro.

És ben coneguda la faceta arquitectònica d’Antoni Gaudí, però potser no ho és tant la de forjador, tot i que el metall va estar el material per excel·lència de la seva família. A Riudoms, els Gaudí eren coneguts calderers. El seu avi es dedicava a la fabricació d’estris i eines del camp, el seu pare al batut del coure i el seu oncle, al seu taller de torsió fabricava reixes i balconades. És molt possible que el jove Antoni Gaudí, abans del setze anys, ja tingués coneixements del modelatge, fosa i forja del metall gràcies a l’experiència del treball a la farga del seu avi, el batut del coure amb el seu pare, la torsió amb el seu oncle, o els treballs a la caldereria Jardà i la ferreria Ciré.

Publicitat

Aquests coneixements queden reflectits en els dissenys que el propi Gaudí feia dels treballs de forja per les seves obres i que entregava als seus col·laboradors, dissenys que han arribat fins als nostres dies. Per tant, l’arquitecte no només era capaç de dissenyar, sinó que també controlava els processos i si ho creia adient podia agafar el martell i treballar el ferro. La porta d’entrada de la torre Bellesguard és un exemple del conjunt de tècniques aplicades al metall. Gaudí va entregar el disseny al taller dels Germans Badia l’any 1904, i aquests per construir-la en ferro forjat van fer servir la torsió i l’ús dels reblons, perfil laminat, a més de la innovadora aplicació de la soldadura autògena, sistema que convencia més a Gaudí que la soldadura elèctrica mitjançant elèctrodes que es feia servir en el moment.

Fins on som capaços d’interpretar
el missatge que Gaudí ens volia deixar?

La porta de Bellesguard. Fotografia de Esteban Galindo

Però aquesta porta no és només una meravella de la tècnica del treball de la forja, sinó que també ens mostra una simbologia, tal com passa en totes les obres d’Antoni Gaudí. La interpretació és més fàcil en la frase de l’arc sobre la part de dalt de la porta que ja es va citar en un altre article, on diu “Ave Maria Puríssima sens pecat fou concebuda” , però no ho és tant en la resta de la decoració. Aquí se’ns presenta el repte de saber fins on som capaços d’interpretar el missatge que Gaudí ens volia deixar, perquè la decoració de les barres forjades i torsionades ens mostren uns nusos marins, i si mesurem aquestes barres comprovem que fan una polzada (25,4 mm) de diàmetre, el mateix gruix que el calabrot d’amarratge de les barques de mitjana. Per tant, aquesta joia de la forja també deixa pendent la lectura total del missatge.

Tan sols hem parlat de la porta perquè considerem que és l’element més destacable, però la casa és plena de peces de forja increïbles, tant a l’exterior com serien les reixes de finestres, a la porta que tanca el recinte, o bé al propi interior, amb elements que es mereixen explicar en un altre article.

spot_img
spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El Jardí publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El Jardí 93, març 2023

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2023/04/El_Jardi_93_marc23.pdf
spot_img

El cas de Rosario Endrinal o la pobresa amb rostre femení

El Sindicat d’Habitatge de Cassoles, Arran i l’Assemblea de Joves de Sarrià han commemorat el vintè aniversari de l’assassinat i n’han assenyalat l’aporofòbia institucional com a principal responsable

Pas endavant en la connexió ciclista entre Esplugues i Barcelona per la Diagonal

El nou carril bici, que estarà construït per a la primavera-estiu 2026 transformarà l’entrada a Barcelona per la Zona Universitària

Atrapa-somnis que uneixen escola i hospital: creativitat i solidaritat per Nadal

Els alumnes de les escoles de la Fundació Collserola guarneixen l'hospital infantil de la Vall d'Hebron per Nadal

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí