Publicitat

La forja de Bellesguard

- Publicitat -

Bellesguard

Esteban Galindo López

A l’anterior article ens vam centrar en una finestra de la façana principal de la torre Bellesguard, i de nou tornem a aquesta part de la casa per descobrir una altra meravella gaudiniana, però en aquest cas del treball del ferro.

És ben coneguda la faceta arquitectònica d’Antoni Gaudí, però potser no ho és tant la de forjador, tot i que el metall va estar el material per excel·lència de la seva família. A Riudoms, els Gaudí eren coneguts calderers. El seu avi es dedicava a la fabricació d’estris i eines del camp, el seu pare al batut del coure i el seu oncle, al seu taller de torsió fabricava reixes i balconades. És molt possible que el jove Antoni Gaudí, abans del setze anys, ja tingués coneixements del modelatge, fosa i forja del metall gràcies a l’experiència del treball a la farga del seu avi, el batut del coure amb el seu pare, la torsió amb el seu oncle, o els treballs a la caldereria Jardà i la ferreria Ciré.

Aquests coneixements queden reflectits en els dissenys que el propi Gaudí feia dels treballs de forja per les seves obres i que entregava als seus col·laboradors, dissenys que han arribat fins als nostres dies. Per tant, l’arquitecte no només era capaç de dissenyar, sinó que també controlava els processos i si ho creia adient podia agafar el martell i treballar el ferro. La porta d’entrada de la torre Bellesguard és un exemple del conjunt de tècniques aplicades al metall. Gaudí va entregar el disseny al taller dels Germans Badia l’any 1904, i aquests per construir-la en ferro forjat van fer servir la torsió i l’ús dels reblons, perfil laminat, a més de la innovadora aplicació de la soldadura autògena, sistema que convencia més a Gaudí que la soldadura elèctrica mitjançant elèctrodes que es feia servir en el moment.

Fins on som capaços d’interpretar
el missatge que Gaudí ens volia deixar?

La porta de Bellesguard. Fotografia de Esteban Galindo

Però aquesta porta no és només una meravella de la tècnica del treball de la forja, sinó que també ens mostra una simbologia, tal com passa en totes les obres d’Antoni Gaudí. La interpretació és més fàcil en la frase de l’arc sobre la part de dalt de la porta que ja es va citar en un altre article, on diu “Ave Maria Puríssima sens pecat fou concebuda” , però no ho és tant en la resta de la decoració. Aquí se’ns presenta el repte de saber fins on som capaços d’interpretar el missatge que Gaudí ens volia deixar, perquè la decoració de les barres forjades i torsionades ens mostren uns nusos marins, i si mesurem aquestes barres comprovem que fan una polzada (25,4 mm) de diàmetre, el mateix gruix que el calabrot d’amarratge de les barques de mitjana. Per tant, aquesta joia de la forja també deixa pendent la lectura total del missatge.

Tan sols hem parlat de la porta perquè considerem que és l’element més destacable, però la casa és plena de peces de forja increïbles, tant a l’exterior com serien les reixes de finestres, a la porta que tanca el recinte, o bé al propi interior, amb elements que es mereixen explicar en un altre article.

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada