Publicitat

La mobilitat (in)sostenible a Sarrià i Vallvidrera: dos barris receptors de mobilitat educativa

Històricament, Sarrià-Sant Gervasi ha estat un dels districtes amb menys infraestructura ciclista de la ciutat

spot_img

Publicat el 24.9.2024 21:00

Societat

Comunalitat La Drecera

La mobilitat sostenible és una de les principals palanques de canvi cap a les ciutats sostenibles. Què s’entén per mobilitat sostenible?  És tota aquella mobilitat que busca reduir la dependència dels combustibles fòssils, principalment, desplaçaments a peu, bicicletes, transport públic i vehicles de baixes emissions.

Publicitat

Per què és tan important anar cap a la mobilitat sostenible? En primer lloc, la contaminació atmosfèrica ha esdevingut un problema de salut pública i ambiental. La principal font de contaminació a les ciutats és el transport en vehicles de motor, principalment NO2 i partícules en suspensió (PM2,5 i PM10). Barcelona excedeix sovint els límits recomanats per la OMS. A la contaminació se li pot atribuir anualment més de 1.000 morts prematures, més de 2.000 casos de malalties greus i més de 1.000 casos d’asma infantil. A més, afecta la salut de totes les persones, sobretot infants i persones grans i, molt especialment, els sistemes respiratoris i cardiovasculars.

Publicitat

En segon lloc, i en un context d’emergència climàtica, la mobilitat sostenible contribueix a que les ciutats siguin menys emissores de gasos d’efecte hivernacle, menys sorolloses, amb menys sinistralitat i, per tant, més habitables i generadores de més benestar de les persones. I finalment, la mobilitat sostenible fa que les ciutats siguin socialment més justes. Ofereix opcions de transport accessibles i assequibles per a tota la ciutadania, independentment del seu nivell socioeconòmic, i allibera espai del cotxe per poder fer eixos verds i espais de jocs.

Els principals problemes de mobilitat als barris de Sarrià i Vallvidrera

Sarrià i Vallvidrera són dos barris receptors de mobilitat educativa. Tenen una de les majors densitat de centres educatius del món (escoles infantils, primària, secundària, universitària), que donen servei a la ciutat i al país. Això genera un alt volum de mobilitat d’alumnes, personal docent i professionals, concentrat en unes hores determinades i durant els mesos del curs escolar. La infraestructura de mobilitat sostenible avui existent no dona resposta a aquestes necessitats de mobilitat, fet que comporta un augment de la congestió i contaminació atmosfèrica deguda a la mobilitat amb vehicle privat de motor. És necessària la regulació, o si més no la coordinació i la planificació de la mobilitat escolar, ja que no només impacta la comunitat educativa, sinó també el conjunt de la població.

Històricament, Sarrià-Sant Gervasi ha estat un dels districtes amb menys infraestructura ciclista de la ciutat. L’entrada en funcionament del carril bici de la Via Augusta ha estat un revulsiu que ha fet augmentar el nombre de persones usuàries de la bicicleta per motius educatius, laborals i d’oci. Malgrat això, s’ha fet palès aquesta mancança, i fa necessari més i millors carrils, aparcaments segurs i més estacions de Bicing. 

“Ni Sarrià ni Vallvidrera tenen una estació de mesura de la contaminació atmosfèrica i acústica generada per la mobilitat actual”

El transport públic és també millorable pel que fa a la mobilitat en ambdós barris. Més enllà de la connexió amb el tren (FGC) i el funicular que els connecta, cal destacar la mancança de més línies dels busos de barri i de més freqüència i en horaris molt més amplis, que garanteixin la lliure mobilitat de persones grans i amb diversitat funcional. Disposem de poques dades sobre la contaminació atmosfèrica i acústica que estem patint la població de Sarrià i Vallvidrera. En cap dels dos barris hi ha una estació de mesura de la contaminació atmosfèrica i acústica generada per la mobilitat actual.

I, finalment, no hi ha cap política pública en marxa sobre la logística de distribució mitjançant mobilitat sostenible o de compartició de vehicles.

Agents socials promotors de la mobilitat sostenible

En els darrers temps hi hagut un increment de la consciència en els perjudicis que causa el model actual de mobilitat basat en la dependència dels combustibles fòssils. Diverses han estat les entitats amb reivindicacions específiques o més generalistes que ho estan treballant:

  • Sarrià Respira
  • Plataforma Bici Augusta *formada per 26 entitats
  • Bicibús Sarrià *amb la participació de més de 10 escoles
  • Xarxa de mobilitat escolar
  • Associació veïnal de Sarrià
  • Plataforma Volem dormir
  • Revolta escolar Sarrià

Tota mesura, acció o política pública que redueixi la mobilitat basada en els combustibles fòssils i que promogui la mobilitat sostenible contribueix a la salut de les persones, a la lluita contra el canvi climàtic i a la justícia social.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

L’Ajuntament no preveu una “actuació immediata” per resoldre la saturació turística que pateix el transport públic de Vallvidrera

Districte assegura ser conscient de la problemàtica, però descarta ampliar freqüències del bus 111 i del Funicular

Sentència ferma a Can Raventós: el Suprem rebutja el recurs de la promotora i referma la lluita de la plataforma veïnal

L'alt tribunal rebutja el recurs de cassació de la promotora CORP i la sentència passa a ser ferma; Defensem Can Raventós exigeix la permuta total a l'Ajuntament i convoca una cercavila reivindicativa

Els Bombers de Barcelona fan un simulacre d’incendi forestal a Collserola

L’escenari ha simulat un incendi generat una tarda del mes de juliol en el solar que hi ha al final del carrer Bellesguard

El Jovent Republicà reuneix gairebé una cinquantena de veïns en un acte sobre el cooperativisme a la plaça de Sarrià

Amb el lema “Que no et prenguin el pèl”, s'ha debatut sobre els problemes laborals de la joventut actual
spot_img

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

El teixit social i cultural de Sarrià es mobilitza per Can Raventós

Amb una cercavila festiva, el veïnat insisteix a l'Ajuntament que ha d'aconseguir la permuta total perquè la finca esdevingui un refugi climàtic i casa de cultura popular

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]