Publicitat

La mobilitat (in)sostenible a Sarrià i Vallvidrera: dos barris receptors de mobilitat educativa

Històricament, Sarrià-Sant Gervasi ha estat un dels districtes amb menys infraestructura ciclista de la ciutat

spot_img

Publicat el 24.9.2024 21:00

Societat

Comunalitat La Drecera

La mobilitat sostenible és una de les principals palanques de canvi cap a les ciutats sostenibles. Què s’entén per mobilitat sostenible?  És tota aquella mobilitat que busca reduir la dependència dels combustibles fòssils, principalment, desplaçaments a peu, bicicletes, transport públic i vehicles de baixes emissions.

Publicitat

Per què és tan important anar cap a la mobilitat sostenible? En primer lloc, la contaminació atmosfèrica ha esdevingut un problema de salut pública i ambiental. La principal font de contaminació a les ciutats és el transport en vehicles de motor, principalment NO2 i partícules en suspensió (PM2,5 i PM10). Barcelona excedeix sovint els límits recomanats per la OMS. A la contaminació se li pot atribuir anualment més de 1.000 morts prematures, més de 2.000 casos de malalties greus i més de 1.000 casos d’asma infantil. A més, afecta la salut de totes les persones, sobretot infants i persones grans i, molt especialment, els sistemes respiratoris i cardiovasculars.

Publicitat

En segon lloc, i en un context d’emergència climàtica, la mobilitat sostenible contribueix a que les ciutats siguin menys emissores de gasos d’efecte hivernacle, menys sorolloses, amb menys sinistralitat i, per tant, més habitables i generadores de més benestar de les persones. I finalment, la mobilitat sostenible fa que les ciutats siguin socialment més justes. Ofereix opcions de transport accessibles i assequibles per a tota la ciutadania, independentment del seu nivell socioeconòmic, i allibera espai del cotxe per poder fer eixos verds i espais de jocs.

Els principals problemes de mobilitat als barris de Sarrià i Vallvidrera

Sarrià i Vallvidrera són dos barris receptors de mobilitat educativa. Tenen una de les majors densitat de centres educatius del món (escoles infantils, primària, secundària, universitària), que donen servei a la ciutat i al país. Això genera un alt volum de mobilitat d’alumnes, personal docent i professionals, concentrat en unes hores determinades i durant els mesos del curs escolar. La infraestructura de mobilitat sostenible avui existent no dona resposta a aquestes necessitats de mobilitat, fet que comporta un augment de la congestió i contaminació atmosfèrica deguda a la mobilitat amb vehicle privat de motor. És necessària la regulació, o si més no la coordinació i la planificació de la mobilitat escolar, ja que no només impacta la comunitat educativa, sinó també el conjunt de la població.

Històricament, Sarrià-Sant Gervasi ha estat un dels districtes amb menys infraestructura ciclista de la ciutat. L’entrada en funcionament del carril bici de la Via Augusta ha estat un revulsiu que ha fet augmentar el nombre de persones usuàries de la bicicleta per motius educatius, laborals i d’oci. Malgrat això, s’ha fet palès aquesta mancança, i fa necessari més i millors carrils, aparcaments segurs i més estacions de Bicing. 

“Ni Sarrià ni Vallvidrera tenen una estació de mesura de la contaminació atmosfèrica i acústica generada per la mobilitat actual”

El transport públic és també millorable pel que fa a la mobilitat en ambdós barris. Més enllà de la connexió amb el tren (FGC) i el funicular que els connecta, cal destacar la mancança de més línies dels busos de barri i de més freqüència i en horaris molt més amplis, que garanteixin la lliure mobilitat de persones grans i amb diversitat funcional. Disposem de poques dades sobre la contaminació atmosfèrica i acústica que estem patint la població de Sarrià i Vallvidrera. En cap dels dos barris hi ha una estació de mesura de la contaminació atmosfèrica i acústica generada per la mobilitat actual.

I, finalment, no hi ha cap política pública en marxa sobre la logística de distribució mitjançant mobilitat sostenible o de compartició de vehicles.

Agents socials promotors de la mobilitat sostenible

En els darrers temps hi hagut un increment de la consciència en els perjudicis que causa el model actual de mobilitat basat en la dependència dels combustibles fòssils. Diverses han estat les entitats amb reivindicacions específiques o més generalistes que ho estan treballant:

  • Sarrià Respira
  • Plataforma Bici Augusta *formada per 26 entitats
  • Bicibús Sarrià *amb la participació de més de 10 escoles
  • Xarxa de mobilitat escolar
  • Associació veïnal de Sarrià
  • Plataforma Volem dormir
  • Revolta escolar Sarrià

Tota mesura, acció o política pública que redueixi la mobilitat basada en els combustibles fòssils i que promogui la mobilitat sostenible contribueix a la salut de les persones, a la lluita contra el canvi climàtic i a la justícia social.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Així circulen les bicicletes a Sarrià – Sant Gervasi

Sarrià - Sant Gervasi continua sent un dels districtes amb menys quilòmetres de carrils bici urbans

Augmenta l’ús del carril bici de la Via Augusta

"Falta molt per fer: gran part de la ciutadania no té un pàrquing adequat de bicicleta a casa o a la feina, els punts d’ancoratge a la via pública són escassos en algunes zones i no hi ha continuïtat de carril segregat en molts recorreguts": l'opinió de la plataforma Bici Augusta

Vallvidrera, en alerta per la proliferació de rates

El veïnat s'activa per reclamar actuacions a l'Ajuntament però demana no posar verí per evitar intoxicacions a gossos i gats

L’Ajuntament tanca la porta a la proposta veïnal per la Buenos Aires: només podrà ser allotjament temporal d’emergència

La plataforma de Vallvidrera en defensa de la Casa insisteix que la normativa que permet el doble ús: assistencial i dotacional
spot_img

Curiositats i història del carrer de Francolí

El carrer ha canviat molt del seu aspecte tradicional, s’hi han edificat nombroses cases modernes i en queden poques d’antigues

Adrià Plazas ja és a Barcelona: així l’han rebut després d’estar detingut a Israel

L'activista del Sindicat d'Habitatge de Cassoles, que va estar embarcat en els vaixells de la Flotilla, rep l'escalf de 400 persones a l'aeroport del Prat

Districte penja per error una bandera de Barcelona no oficial sense la senyera

L'Ajuntament es disculpa i corregeix ràpidament el fall

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí