Publicitat

La música de cambra omple el Teatre de Sarrià

El cicle neix per impulsar una nova oferta musical a la ciutat i amb l'objectiu d'esdevenir un reclam cultural de referència

spot_img

Publicat el 12.4.2021 7:00

Cultura

Jesús Mestre

En la seva ferma aposta a favor d’una cultura segura, el Teatre de Sarrià ha afegit un nou cicle a la seva programació. Es tracta d’una sèrie de concerts mensuals, set en total, al llarg d’aquesta primavera i tardor, organitzats conjuntament amb l’Associació Amics de la Unesco de Barcelona, i que compta amb la coordinació i direcció musical de la pianista Maria Canyigueral. En l’acte de presentació, van fer parlaments Montserrat Morera, presidenta del Centre Cultural Sant Vicenç, i Rosa M. Pujol, que van mostrar la seva satisfacció per poder tirar endavant aquest projecte i van defensar amb vehemència que la “cultura és segura”.

Publicitat

La presentació del cicle i del concert es va reservar a Joan Vives, músic i locutor-redactor de Catalunya Música. Vives va destacar l’encert en confiar en Maria Canyigueral la direcció d’aquest cicle que, entre altres grans concerts, va avançar que per a la tardor s’ha programat la integral de les 10 sonates per a violí i piano de Beethoven. També va presentar Canyigueral com una intèrpret jove però madura, consolidada en l’àmbit musical europeu; la pianista resideix a Londres. I va elogiar l’elecció del programa, amb cançons de Frederic Mompou, ja que la pianista ha publicat recentment l’àlbum Frederic Mompou. Cançons i Danses. Avant-guarding Mompou, en el segell discogràfic alemany Audite, molt ben rebuda per la crítica. Canyigueral va interpretar les cançons 1, 2, 4, 5 i 6, les tres primeres basades en melodies populars catalanes. Van ser uns moments màgics de la nit. I cal agrair molt que es mantingui l’actualitat d’un dels compositors catalans contemporanis de més qualitat. O un “descompositor”, com el mateix Mompou li agradava de dir, segons va apuntar Vives.

Publicitat
Joan Vives © Teatre de Sarrià

El programa va seguir amb la Sonata en Mi menor de Joseph Haydn, de 1782-83, i la Sonata en La major de Ludwig van Beethoven, op. 2, acabada el 1796 i dedicada a Haydn, mestre de Beethoven. La sonata de Haydn és una de les darreres que va fer, mentre que la de Beethoven és de les primeres. I tot i estar compostes en poc més de deu anys de diferència, s’hi nota una evolució brutal en la música: classicisme i romanticisme, dos mons completament diferents. La sonata de Haydn és magnífica, però la de Beethoven és extraordinària. Com les interpretacions que en va fer Canyigueral, sense partitures, posant-hi molta vida.

Al final del concert, Maria Canyigueral i Joan Vives van estar comentant per al públic diversos aspectes tècnics i artístics del concert. Van confirmar que realment les composicions de Haydn i Beethoven no ten res a veure, però va apuntar que aleshores hi havia una evolució dels instruments. La referència de Haydn era el clavecí, mentre que per Beethoven ja era el pianoforte, que, al llarg de la segona meitat del segle XVIII, es va anar consolidant progressivament. Els instruments d’avui tambHié són molt diferents dels d’aleshores, molt més precisos. Com els enregistraments, on es tendeix a fer prevaldre la pulcritud de les interpretacions, a ser molt fidel a la partitura. Però per Canyigueral, una bona interpretació també ha de comportar una implicació. Viure, fer-se seva la partitura. I va posar com a exemple Pau Casals: les seves millors gravacions no són especialment pulcres, fins i tot hi ha algun error, però la seva implicació converteix la interpretació en art.

El proper concert, programat per al dimecres 14 d’abril, comptarà amb Boris Bizjak, flautista, i la mateixa Maria Canyigueral, amb obres de Poulenc, Schubert i Prokófiev. Segur que també serà un esdeveniment. Una nova oportunitat de conèixer una gran pianista del país.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Cicle de Música de Cambra ofereix un programa clàssic i brillant

Programa del cinquè i sisè concert del IV Cicle de Música de Cambra del Teatre Sarrià

Lana Trotovsek i Felix Klieser emocionen el públic del Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià

Sota la pauta de Maria Canyigueral al piano, els dos intèrprets van tocar peces compostes per l'anglesa Ethel M. Smyth i l'alemanya Clara Schumann

El lied català al Teatre de Sarrià

El tercer concert del IV Cicle de Música de Cambra arriba el dijous 16 de maig amb descompte pels socis i subscriptors d'El Jardí

Torna el Cicle de Música de Cambra del Teatre de Sarrià amb descomptes pels subscriptors d’El Jardí

La IV temporada tindrà 8 concerts i compta amb intèrprets amb diversitat funcional després de converses de Maria Canyigueral amb les conselleries de Salut i Cultura
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]