Cultura
Marta Trius
“Bartolomé Bermejo és un dels grans pintors de la seva època.” Amb aquestes paraules iniciava Artur Ramon la seva conferència “La Pietat Desplà de Bartolomé Bermejo: anatomia d’un quadre”, que va tenir lloc a l’aula d’Extensió Universitària CIC de la Gent Gran el passat 25 de febrer.
Bartolomé Bermejo, un virtuós de la pintura a l’oli
Aquest pintor de caràcter difícil i rebel ens ha deixat un llegat de tot just 30 obres pròpies de gran qualitat, i així ho va explicar Artur Ramon, historiador d’art i antiquari, qui va fer un breu repàs per la vida de Bermejo a fi de contextualitzar la seva obra: “Era un cordovès judeoconvers en una època en la qual els hebreus van ser expulsats de la península, cosa que va fer que s’enfrontés a moltes dificultats a la seva carrera i a la seva vida, que el van portar a establir-se a Barcelona.” Entre d’altres característiques de Bermejo, cal destacar que va ser un dels primers pintors a treballar amb gran virtuositat la pintura a l’oli, i que va destacar per ser un gran representant de les solucions que venien d’Itàlia i Flandes.
La ‘Pietat Desplà’, una obra mestra
Si bé tota la seva obra és de gran valor, n’hi ha una que és una obra mestra: la Pietat Desplà (1490) on la força del dolor i el sofriment (que tan bé sabia plasmar el pintor) s’expressa en el rostre de la Mare de Déu que sosté en braços al seu fill Jesucrist mort.
Els orígens d’aquesta obra es remunten a un encàrrec que va fer Lluís Desplà, ardiaca de Barcelona de l’època, a Bermejo. L’escena es pot dividir en tres parts: al centre, la Mare de Déu ge que toca el pols del seu fill per comprovar si està realment mort; a la seva dreta, i vestit de Cardenal, veiem a Sant Jeroni, i a l’esquerra de la Mare de Déu, la figura de Desplà, home il·lustrat que observa tot el que està passant molt en sintonia amb Sant Jeroni.
Segons va explicar Artur Ramon, aquesta obra compta amb multitud de detalls: “Veiem al fons a l’esquerra un enfrontament entre Babilònia, una ciutat grisa i turbulenta, i Jerusalem, la ciutat daurada. En tot moment es respira un ambient humanista i espiritual pel que podem dir que és una obra totalment contemplativa.” Estudiada en profunditat, s’han arribat a comptar un total de 72 espècies de flora i fauna en la pintura que, juntament amb altres detalls com el salm escrit en el llibre que sosté Sant Jeroni -que pot llegir-se amb exquisida claredat o les llàgrimes de la Mare de Déu que són d’un gran realisme-, fan d’aquesta una obra de gran admiració.

Un consell per visitar la ‘Pietat Desplà’ a la Catedral de Barcelona
Per concloure la conferència, Artur Ramon va oferir un consell molt útil per contemplar aquesta obra, que es pot veure a la Sala Capitular de la Catedral de Barcelona. “Hem d’acostar-nos a qualsevol tipus d’art amb curiositat perquè la curiositat és el motor de la cultura.” I referint-se a l’art d’aquesta època va dir: “Són obres en què costa entrar, però una vegada hi entres no deixes de mirar-les”, recalcant que “l’art bo ens porta sempre a moments extraordinaris i no cansa mai.”