Dissabte 27, abril 2024
14.7 C
Sant Gervasi
14.6 C
Sarrià
Publicitat

La proliferació de carrils-bici provoca la protesta de veïns del Turó Parc

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Notícies de Sant Gervasi

Juanjo Compairé

Divendres 16 de febrer a les 11 h un grup nombrós de veïns, al voltant d’un centenar, es va congregar a l’entrada del Turó Parc, convocats pel Regidor president del districte, Jordi Martí (en nom del Grup Municipal Demòcrata) i pel president de l’associació de veïns i comerciants del Turó Parc, Bartolomé Criado.

La concentració

Les paraules dels dos convocants han estat compassades pel soroll de les excavadores. El soroll de les màquines acompanyava el dels clàxons dels vehicles que intentaven arribar o venir de la plaça Macià a través de l’acinguda Pau Casals. Des de fa uns mesos funciona el carril-bici d’aquesta avinguda que du al Turó Parc. Ara s’hi afegirà un altre, pel carrer Bori i Fontestà. L’estàtua del músic amb el seu cello semblava desentonar amb el brogit del lloc en aquesta hora del matí: pocs ciclistes, però moltes furgonetes i cotxes intentant circular.

Publicitat

Els veïns assistents han mostrat indignació. S’adreçaven a Criado demanant-li iradament explicacions. Fins i tot algunes senyores es mostraven partidàries de tallar el carrer en senyal de protesta.

Publicitat

La roda de premsa

Bartolomé Criado amb el plec de signatures contra els carrils bici del Turó Parc.
©Juanjo Compairé

Bartolomé Criado, amb calma, però amb vehemència, ha exposat les raons de l’associació que presideix: quina necessitat hi ha de fer un carril per a bicicletes en un zona ja pacificada, on el límit de velocitat és de 30 Km/h? Si les bicicletes ja poden circular per la calçada (tal com indiquen els senyals), què aporta el nou carril? Que no diu el Pacte per la Mobilitat vigent que en zones de velocitat limitada no s’han de crear carrils bici? I que tampoc se n’han de crear de nous a menys de 300m d’altres, quan aquí tenim al costat el de la Diagonal, proper i paral·lel al de Bori i Fontestà?

Ha acusat d’improvisació l’administració municipal, de no escoltar els veïns i de no trepitjar el territori. Posava com a exemple el fet que no es pot sortir dels garatges del carrer Beethoven sense passar per sobre dels bol·lards que marquen el nou carril bici de Bori i Fontestà. També –ha afirmat- s’ha reduït molt la zona de càrrega i descàrrega, amb el perjudici consegüent per als comerciants. Les ambulàncies i els serveis d’emergència també tenen dificultats d’accés. A més, la construcció dels carrils ha significat la tala d’arbres. Ha recordat que una senyora es va lligar a un d’ells per intentar evitar que el talessin.

Bartolomé Criado s’ha remès a l’acord que les associacions van signar amb l’Ajuntament l’any 2012, executat el 2015, sobre la reforma de l’avinguda Pau Casals. Acord que preveia tan sols un carril central pel mig de l’avinguda. Indignat, ha insistit en la necessitat del “bus de barri”, demanat per les associacions des de fa temps i que permetria a les persones grans d’accedir al CAP. “Nos dicen que no hay dinero y se lo gastan en obras inecesarias como esta”, que és “una idiotez que no sirve absolutamente para nada”.

La crítica a la gestió municipal s’estén a altres vies, com el carril bici de Ganduxer, en forta pendent. Criado ha convidat l’alcaldessa a utilitzar-lo. O el de nou Dr Fleming, també situat a menys de 300 m del primer. “Se pretende provocar un perjuicio económico y social al barrio desde el primer momento”. Però és que també aquesta protesta –ha afirmat Criado- s’ha estès a barris com el Carmel, Nou Barris, Vallcarca o el Poblenou.

L’associació està recollint signatures (ja porten més de 3000) a una carta escrita per una veïna, Sonia de Larreta, resident a Bori i Fontestà des de gairebé 50 anys, que demana al consistori “que reconsideren este proyecto y lo modifiquen buscando el bienestar de los ciudadanos”.

Els polítics

Bartolomé Criado i Jordi Martó.
©Juanjo Compairé

Per la seva part, Jordi Martí ha promès que, si el seu grup guanya les eleccions de l’any vinent, faran una auditoria de les obres i dialogaran amb els veïns. S’ha compromès a “revertir totes les obres” si així ho aconsellen els estudis tècnics i els veïns. Ha reclamat també el Bus de barri. Ha informat que dimecres dia 14 de febrer s’ha aprovat per la Comissió municipal d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat (a instància del grup demòcrata) una proposició per aturar tots els carrils bici que no disposin un informe tècnic previ i que no hagin estat consensuats amb els veïns, comerciants i la comunitat educativa. Ha acusat la direcció del districte de manca de lideratge. Han demanat una reunió amb el regidor Jaume Asens.

A l’acte també eren presents altres regidors de l’oposició, com ara Koldo Blanco, de Ciutadans i Alberto Fernández, del PP.

Començava a ploure intermitentment, però la gent concentrada continuava xerrant, voltada de soroll de màquines, trànsit. Propietaris de gossos, fent servir els parterres com a “canòdrom” improvisat. Un altre plumbi dia hivernal.

Carril bici i zona 30. ©Juanjo Compairé
Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

1 COMENTARI

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.