Dissabte 27, juliol 2024
24.6 C
Sant Gervasi
24.5 C
Sarrià
Publicitat

La qualitat de l’aire a Barcelona no millora

La Zona de Baixes Emissions ha estat insuficient i la contaminació a Barcelona pot tenir conseqüències econòmiques directes

Publicat el 27.10.2021 7:00

Opinió

Xavier Bohigas i Teresa de Fortuny, Assemblea 15M Sarrià-Sant Gervasi

És ben conegut que la contaminació repercuteix negativament en la salut de les persones i en el medi ambient. També és ben sabut que la principal font de contaminació a les ciutats són els vehicles amb motor de combustió (cotxes, motos, furgonetes, etc. amb benzina o amb dièsel). Per això algunes ciutats han aplicat diverses mesures per reduir la contaminació. A Barcelona es va posar en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que restringeix la circulació dels vehicles més antics, i més contaminants.

Publicitat

L’any 2020 durant el confinament la contaminació a Barcelona va baixar a nivells mai vistos a la nostra ciutat. Concretament, el mes d’abril la concentració de NO2 va ser de 19,3 µg/m3 i la de les PM10 va ser 16,6 µg/m3. Però, tot i això, aquests valors encara superaven els límits recomanats recentment per l’Organització Mundial de la Salut (OMS): 10 µg/m3 i 15 µg/m3 respectivament. La sensació, en sortir al carrer aquells dies, era de respirar un aire net. L’Informe del 2020 de l’Agència de Salut Pública de Barcelona afirma entre altres coses: “Si la contaminació habitual (dels anys 2018-2019) es reduís de forma permanent als nivells observats el 2020, s’estima que a la ciutat de Barcelona s’evitarien el 4% de les morts naturals (al voltant de 600 morts cada any)”. Ja només aquesta conclusió hauria de forçar l’Ajuntament a prendre mesures dràstiques i veritablement eficaces per reduir la contaminació atmosfèrica.

Publicitat

Aquest any 2021, en assolir nivells d’activitat similars als anys anteriors al confinament, la contaminació ha augmentat de nou. La raó és l’augment del transport privat, que ja ha recuperat els nivell d’abans de la pandèmia. Molta gent, potser per por al contagi, ha preferit usar el cotxe o la moto enlloc del transport públic, tal com feia abans. La disminució de passatge en el transport públic és notable; l’ús del transport públic és el 75% d’abans de la pandèmia.

La Zona de Baixes Emissions però, no sembla que hagi estat una mesura suficientment efectiva per reduir la contaminació, segons un altre informe de l’Agència de Salut Pública de Barcelona.

Barcelona ha recuperat el nivells de contaminació. Les dades de setembre indiquen que els nivells de NO2 ja superen els de 2020. I la mitjana anual a les estacions de trànsit se situa en 33,9 µg/m3, més de tres vegades superior als 10 µg/m3 que l’OMS recomana per evitar riscos per a la salut. Pel que fa a les partícules petites també es superen àmpliament les recomanacions de l’OMS. La concentració de PM10 de setembre era de 22,7µg/m3, mentre que el límit recomanat per l’OMS és 15 µg/m3.

El problema de la contaminació a Barcelona no millora. Recordem que el mateix Ajuntament de Barcelona reconeixia el 2018 que cada any moren 350 persones a conseqüència de la contaminació atmosfèrica. I el 2021 reconeix que si es reduïssin els nivells de contaminació a la registrada el 2020 s’evitarien 600 morts anuals. Però, el nivells mitjans de NO2, PM2,5 i PM10 registrats durant el 2020 ja superaven de llarg les recomanacions de l’OMS, tot i que ha estat l’any amb uns nivells de contaminació més baixos. Així, si la contaminació es mantingués per sota dels límits recomanats per l’OMS s’evitarien moltes més morts.

A més dels problemes de salut, la contaminació a Barcelona pot tenir conseqüències econòmiques directes. La Comissió Europea té obert un expedient a causa dels alts nivells de contaminació de Barcelona i, si no disminueixin aquest nivells, l’expedient pot derivar en sancions importants.

Cal reduir la contaminació dràsticament i urgentment a Barcelona, si volem una ciutat amb un aire net per respirar i evitar moltes morts. El confinament ens ha demostrat d’una manera clara que el camí és la reducció del trànsit. Però calen mesures ambicioses i valentes més enllà de la implantació de la ZBE, que ara sabem que ha resultat clarament insuficient. ¿Quan s’aplicaran mesures eficaces per tenir uns nivells de gasos contaminants, perjudicials per a la salut, per sota dels límits recomanats per l’OMS?

Publicitat

Subscriu-t'hi

Dona suport al periodisme cooperatiu i de proximitat



PDF per 35€ l'any
PDF + PAPER per 50 € l'any

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.