Publicitat

L’entrada dels nacionals

Neus Gavaldà: "Més tard vam saber que els nacionals, passant per la Bonanova, havien tirat un tret que va matar un cosí de la mama"

Publicat el 22.3.2019 9:00

Finestretes dels Records

Neus Gavaldà

Un dels meus primers records, molt antic, però ben clar, com si ho veiés ara, és de quan van entrar els nacionals a Barcelona. A prop de la Bonanova es va trobar un magatzem ple de menjar que devia ser per als soldats rojos, ple fins dalt d’oli, patates, llenties, pots de llet condensada, sucre, llaunes de carn… Però com que els rojos ja havien marxat, tothom passava carrer avall amb tot el que podia arreplegar.

A casa també hi van anar, i a mi, perquè no em fessin mal perquè era petita, em van deixar al bar de la plaça Frederic Soler, més coneguda aleshores per la plaça de la Vila. El bar era de la tieta Emília, la germana gran de la mama. Era un cafè grandiós que es deia “Espléndido”, ple de taules, unes allargades i unes altres rodones, totes amb uns peus de ferro que feien molts dibuixos. El taulell era molt alt. El tiet sempre era a la cuina, i a la tieta, tot i que tenia mal geni, li agradava que jo hi anés, ja que tenia tres nois i li hauria agradat tenir una nena.

Publicitat

Les dones de casa van tornar molt carregades del magatzem de menjar, i quan van passar per la plaça em van recollir al cafè i cap a casa corrents. Vam tancar la porta de baix amb clau perquè tothom deia “Ja venen!”, referint-se als nacionals. Vam sortir al balcó a mirar com passaven els soldats, alguns a cavall i d’altres a peu o en camionetes. I la gent aplaudia: suposo que tothom estava content perquè s’havia acabat la guerra i creien que s’haurien acabat les privacions, però no va ser així. Més tard vam saber que els nacionals, passant per la Bonanova, havien tirat un tret que va matar un cosí de la mama.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Mantenir-se actiu és sinònim de benestar 

És necessari promoure una vida activa, amb activitats significatives i adaptades, per afavorir l’autonomia, el benestar emocional i la participació social en edats avançades

Reptes i oportunitats per garantir una atenció inclusiva a les persones grans LGBT

És necessari generar entorns segurs, respectuosos i amb consciència de la diversitat per garantir el benestar emocional i el reconeixement de la identitat en edats avançades

Una etapa activa i plena d’activitat: Dia Internacional de la Gent Gran

"Afavorir una vida social rica, participar de manera compromesa en l'entorn i promoure l’autonomia el màxim temps possible són elements essencials perquè les persones grans se sentin valorades, escoltades i implicades"

Afrontar la incapacitació en la vellesa: emocions, acompanyament i recursos de suport

Envellir comporta canvis físics i cognitius, que poden generar sentiments difícils de gestionar. La pèrdua d’autonomia no és només una qüestió pràctica: implica un procés emocional complex que cal acompanyar amb sensibilitat i recursos
spot_img

El carrer de Vilana: història i curiositats

La urbanització s’inicià el 1864, a iniciativa de Carme de Dalmases i d’Olivart, propietària de la finca, que volia dotar a la torre d’un accés per a carruatges

La Ciudad de los Muchachos (Can Puig): memòria completa i reparació imprescindible

"Hem de reconèixer que un mateix espai pot haver estat, en moments diferents, lloc d’educació, d’acollida, d’esperança i també de dolor": l'opinió de Joan Moya

Neix el Grup d’Habitatge dels Barris de Muntanya

Es presentarà en una assemblea oberta el 25 de febrer a les 19:30 al Mercat Cultural de Vallvidrera

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí