escoles de barri

David Valls

A la imatge destacada, la porta d’entrada de l’escola, al carrer Vallirana. A lsobre, decoració interior amb fotografies d’activitats de la mainada. Fotografies La Petita Mirada
A la imatge destacada, la porta d’entrada de l’escola, al carrer Vallirana. A lsobre, decoració interior amb fotografies d’activitats de la mainada.
Fotografies La Petita Mirada

La Petita Miranda és una escoleta i espai d’acompanyament al desenvolupament per a infants de 2 a 6 anys, fonamentat en l’educació lliure i en el respecte pels processos vitals; i al mateix temps és un espai de creixement per a tota la família, en el qual aprenem junts els uns dels altres.

El projecte neix l’any 2009 organitzat per famílies, amb l’objectiu de crear un entorn on els nens es poguessin desenvolupar acompanyats amb una mirada respectuosa tant envers les seves necessitats com cap als seus ritmes d’aprenentatge.

Entenem que a aquesta edat la canalla necessita un espai reduït, que pugui funcionar com la continuïtat de la criança a casa, amb un acompanyament amorós, respectuós i personalitzat. Apostem per un acompanyament que permeti que cada nen pugui conservar el contacte amb si mateix que li possibiliti decidir i que pugui desenvolupar una alta autoestima.

Amb aquest objectiu, creiem que el més important és que estiguin cobertes les necessitats bàsiques dels infants, aquelles que tenen a veure amb la supervivència, i que inclouen l’amor entès com a acceptació i atenció. Valorem que el món emocional és bàsic i ho tenim molt en compte a l’hora d’acompanyar-los.

En un espai en què cadascú té la possibilitat de decidir la seva pròpia activitat, els conflictes són habituals i els considerem com una gran oportunitat per aprendre a cercar solucions, amb assertivitat i lliures de judicis.

A la Miranda coexisteixen ambients tranquils amb altres més expansius, interiors i exteriors, que ens permeten donar lloc a les diverses necessitats de cada nen. Tots estan oberts i la quitxalla hi pot circular lliurement i escollir entre les diferents propostes exposades. Tenim una zona de biblioteca, una altra de materials i jocs concrets, una altra de taller, el pati que té un sorral, taula d’experimentació, hort i estructures motrius, i la sala de psicomotricitat, que permet l’experimentació sensoriomotriu i el desplegament del joc simbòlic.

Les setmanes estan estructurades en funció de les activitats que l’equip d’educadores proposen als nens. L’objectiu d’aquesta estructuració és oferir de manera equilibrada activitats plàstiques, psicomotrius, festives o altres. En funció del que passa al grup d’infants, podem variar aquesta estructura i adaptar-la.

Per poder entendre els infants amb els quals convivim cada matí, utilitzem diverses eines que vénen també de camps diversos, però sobretot ens basem que cada nen té en el seu interior la informació necessària per desenvolupar el seu propi potencial, i que a nosaltres ens toca preparar ambients que cobreixin les seves necessitats bàsiques i que funcionin com a facilitadors per al seu desenvolupament.

A més de basar-nos en l’educació lliure, viva, activa, que entén l’infant com a protagonista del seu propi procés i que l’acompanya perquè pugui triar segons les seves necessitats, també ens enriquim amb les aportacions de la psicomotricitat relacional (Aucouturier), el moviment lliure (Pickler, Seitai), de la mirada sistèmica, del model de la comunicació no violenta, del massatge infantil i la reflexologia podal, de l’educació creadora, de la teoria de les intel·ligències múltiples, i amb el coneixement de diverses teories sobre el desenvolupament infantil (Piaget, Vigotsky, Wallon, Winicott, etc.).

Formem part de la Xell, també ens inspirem de forma constant en d’altres projectes, així com aprenem de les trobades amb altres acompanyants, en lectures de diversos autors (Rebeca Wild, Jesper Juul, Mirtha Chockler, Agnès Szanto Feder, etc.), en formacions diverses, en les aportacions de cada família que passa pel projecte i també a partir de reflexions sobre el que passa cada dia, cosa que ens duu a anar generant petits canvis que ens permeten ser un projecte viu i evolucionar.

A més d’una baixa ràtio (de 6 nens per adult) les trobades setmanals de l’equip educatiu ens possibiliten fer un seguiment molt pròxim del procés de cadascun, i poder establir, si ho considerem necessari, estratègies que col·laborin amb el benestar i que ajudin alguns processos a fluir.

Entre l’equip educatiu i les famílies mantenim una relació estreta, intercanviant informacions de forma quotidiana, i també a les reunions, tant les que fem mensualment amb tot el grup, en les que compartim i reflexionem plegats sobre temes relacionats amb l’acompanyament, com en les que fem amb cada família de forma individual, almenys dues vegades l’any.

La Petita Miranda és un espai obert, en tots els sentits. Al barri, a grans i a petits. Una escoleta on tots aprenem i creixem, junts, dia rere dia. Si voleu saber-ne més, podeu escriure a hola@lapetitamiranda.com per concertar una visita, assistir a alguna de les Jornades de Portes Obertes i participar en les activitats que organitzem, o seguir-nos al Facebook. Tenim places lliures i acceptem noves incorporacions al llarg del curs.

La Petita Miranda és un projecte viu. Il·lusionant. I tothom hi és benvingut. Veniu a conèixer-la!

Som al carrer Vallirana, 55 de Barcelona. Ens podeu escriure o telefonar a
hola@lapetitamiranda.com 655 57 49 74.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here