Política
Carme Rocamora
El 28 de gener del 2018 el Tramvia Blau va fer el seu últim viatge. Des de llavors han estat moltes les veus que han reclamat el seu retorn, tant des de l’esfera política, veïnal com cultural. Públicament, els diversos governs municipals que han conduït la ciutat des d’aleshores, han reconegut que no hi havia data per al seu retorn. Però després d’anys de lluita veïnal -principalment de l’Associació de Veïns de l’Avinguda del Tibidabo– i feina discreta, aquesta situació ha canviat totalment. El projecte executiu està enllestit. Ara començarà un procés de participació ciutadana i, si tot va bé, l’inici de la recuperació d’aquest emblema de la ciutat s’iniciarà el 2027.
Així ho ha anunciat aquest dijous l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que acompanyat de les tinentes Laia Bonet i Maria Eugènia Gay -regidora presidenta de Sarrià-Sant Gervasi- ha fet una atenció als mitjans després d’haver-se reunit amb l’associació veïnal i entregar-li formalment el projecte executiu de la transformació de l’avinguda Tibidabo -entre plaça Kennedy i Doctor Andreu- i la recuperació del Tramvia Blau. “Aquesta és una tarda feliç per l’Ajuntament”, ha declarat Collboni en l’inici de la seva intervenció. També ha posat en valor la lluita veïnal que hi ha hagut al darrere: “Us vull reconèixer la persistència, la intel·ligència i la determinació“.

Collboni ha emmarcat aquest projecte en la voluntat de recuperar la identitat de la ciutat a través d’un dels símbols més importants que té, un “combat per mantenir l’ànima de la ciutat”.
Calendari
El calendari previst contempla diferents fases. El projecte executiu està enllestit, i durant tot el 2026 es farà un procés participatiu que recollirà les aportacions veïnals per incloure-ho. Encara no estan definits els detalls d’aquest procediment, però l’alcalde espera que tingui un paper protagonista l’Associació de Veïns. Un cop acabat aquest procés, s’espera iniciar la tramitació de l’expedient urbanístic a finals del 2026, i que el projecte -estimat en més de 40 milions d’euros– s’inclogui als pressupostos del 2027. Serà només si s’aproven, que l’Ajuntament podrà iniciar la licitació de les obres.

Collboni ha recordat que es tracta d’una obra d’una “envergadura molt important”, no només pel pes simbòlic, sinó per la seva magnitud. En primer lloc, es farà una avinguda nova, remodelada integralment. També es recuperarà el dipòsit pluvial que hi ha a l’avinguda, seguint la voluntat del Govern d’avançar en la resiliència climàtica. Així mateix, hi haurà un pes important de reforma del sistema del tramvia perquè contribueixi a la mobilitat sostenible. I en quart lloc, recuperar les cotxeres, els trens, la mobilitat i l’operabilitat de manera segura. De fet, un dels motius pels quals va deixar de circular va ser per la inseguretat.

L’anunci arriba després que en els últims mesos s’hagin intensificat, per part de l’Associació de Veïns de l’Avinguda Tibidabo, els reclams per aquesta qüestió. S’han recollit firmes, i fins i tot difós vídeos de persones mediàtiques reclamant aquest retorn, entre els quals el periodista Víctor Amela, l’exvicepresident del FCB Joan Gaspart, o l’humorista Carlos Latre. Tota aquesta lluita, finalment avui, ha cobrat el seu sentit. Ara bé, Collboni ha volgut ser prudent i ha optat per no donar una data de quan es tornarà a veure circular aquest emblema de la ciutat.





