Publicitat

No totes les malalties són tan dolentes

spot_img

Publicat el 6.8.2018 9:30

Naturalment Curiosos

Marc Talló i Neus Mestre

Un clau pot treure un altre clau (o com patir una malaltia ens pot ajudar a curar-ne una altra)

Arriba l’estiu i amb aquesta estació arriben les esperades vacances. Possiblement alguns de vosaltres viatjareu a països on es recomana prendre precaucions sobre la malària, una malaltia causada per un paràsit que pot provocar des de febres, calfreds, problemes hepàtics i fins i tot la mort. Àfrica és una de les àrees del planeta on hi ha més afectats per aquesta malaltia. Però no us espanteu! Avui no venim a parlar-vos dels perills de viatjar ni res d’això, sinó que us volem explicar una curiositat que fa que persones infectades amb el paràsit que causa la malària puguin sobreviure.

Publicitat

Amb el títol d’aquest article possiblement us podeu fer una idea d’on aniran els trets. Una altra malaltia que afecta el continent africà és l’anèmia falciforme. Segurament molts de vosaltres haureu sentit a parlar de les anèmies, malalties que provoquen una disminució dels glòbuls vermells o una disminució dels nivells d’hemoglobina que porten aquestes cèl·lules. L’anèmia falciforme es caracteritza per una mutació que fa que l’hemoglobina, la proteïna encarregada de transportar l’oxigen al nostre cos, no tingui la seva conformació ideal. Aquesta mutació fa que els eritròcits tinguin una forma de falç (d’aquí el nom de la malaltia) i no puguin transportar correctament l’oxigen. Quan tenim només una mutació d’aquesta proteïna, ens anomenem heterozigots (tenim una còpia amb la mutació i una sense); si tenim les dues còpies amb una mutació, serem homozigots i la malaltia serà més severa.

Publicitat

Una mutació perdurable

Quan trobem mutacions que provoquen malalties que incapaciten les funcions del nostre organisme, veiem que al llarg de l’evolució aquestes mutacions desapareixen, ja que se seleccionen els trets avantatjosos. Doncs bé, en el cas de l’anèmia falciforme no va ser així: es va veure que dins la població africana, la mutació perdurava i no es perdria.
Ara possiblement us preguntareu el perquè d’aquest fet i possiblement, si no esteu molt cansats de tot el curs treballat, pensareu que alguna relació deu tenir amb la malària (ja que hem començat l’article parlant d’ella). Doncs bé, en una situació normal, quan el paràsit que causa la malària entra als glòbuls vermells, la cèl·lula comença a créixer fins que explota, alliberant al torrent sanguini més paràsits. En el cas dels portadors de la mutació de l’anèmia falciforme (heterozigots), com que la cèl·lula té una forma estranya, el paràsit no pot créixer tan bé i es dissemina menys. Per tant, la mutació té un efecte protector.

Que tingueu un bon estiu, ple de salut!

Neus Mestre i Marc Telló són biòlegs humans

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La teoria de l’East Side Story

L’evolució cap als humans moderns va fer emergir un llinatge que caminava sobre dues cames, amb mans capaces de manipular amb més precisió

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo

En quin percentatge ens afecta el Fengshui?

"El Fengshui ens afecta? Sí, i tant. Determina la nostra vida? No al 100 %, però sí en una tercera part": l'opinió de Glòria Vilalta
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]