Publicitat

Pep Ventura, renovador de la sardana

spot_img

Publicat el 11.6.2017 10:00

Cultura popular

Jordi Llorach i Cendra

Retrat de Pep Ventura.
A la imatge destacada, ballada de sardanes de la Trobada de Colles Sardanistes de la plaça Narcisa Freixes, el diumenge 28 de maig.
Fotografia cedida per l’AV i Amics del Putxet

Josep M. Ventura i Casas, més conegut per Pep Ventura o Pep de la Tenora, neix el 2 de febrer de 1817 a Alcalà la Real, província de Jaén, on el seu pare hi era destinat com militar.

Publicitat

De retorn a l’Empordà, aprèn l’ofici de sastre i inicia estudis de música, demostrant gran sentit musical i capacitat organitzativa com a renovador del món sardanista. Considera que la sardana curta té poques possibilitats estructurals amb els tradicionals 96 compassos i proposa allargar-la perquè tingui més llibertat de composició. Donat que la cobla de tres quartans o de ministrils i les primeres reformes del conjunt tenen limitacions interpretatives, en fa evolucionar l’estructura introduint-hi diversos instruments, obtenint una formació amb categoria d’orquestra. Així mateix, promou l’ampliació tonal de la tenora, assolint-ho amb la col·laboració del “lutier” rossellonès Andreu Turón. Com a compositor, és autor d’unes cinc-centes peces, de les quals més de dues-centes són sardanes ballables, corals, revesses, havaneres, de concert, etc., la majoria inspirades en temes populars, melodies de moda i fragments d’òperes i sarsueles. Havent protagonitzat una vida molt activa, mor a Figueres, el 24 de març de 1875.

Publicitat

És notable l’èxit assolit per les reformes i la música de Pep Ventura, tant en la seva època com en la projecció futura de la sardana. A més, una circumstància político-social contribueix a donar-li més volada: el republicanisme federal del segle XIX. Pels republicans, la sardana llarga significa el final de privilegis i distincions de classe propis de la sardana curta, hereva del contrapàs, dansa sovint ballada per representants de les classes socials privilegiades i generalment de temàtica religiosa. Així, la sardana curta és apartada per considerar-la “dansa de l’antic règim”, amb marcat sentit carlí, i arrela la sardana llarga com a símbol popular proper al liberalisme. La Renaixença cultural i el catalanisme polític contribueixen a consolidar la sardana llarga en tot el territori català, una música que tant pot ser interpretada a prop de les ermites i a les places de pobles i ciutats, com en les sales de concert.

Pep Ventura és, doncs, un personatges destacat. Eleva el prestigi de la sardana, fins a ser lloada per musicòlegs d’arreu del món, com Stravinsky, Schömberg o Diàguilev. Malgrat això, sovint és poc difosa i menystinguda per alguns catalans. En aquest sentit, convindria que l’entorn del sardanisme i de la música catalana en general, insistís en proposar que la sardana sigui declarada Dansa Nacional de Catalunya. Una bona manera de recordar l’obra de Pep Ventura en el bicentenari del seu naixement i d’esmenar l’error de fa uns anys quan, en la Comissió de Cultura del Parlament de Catalunya, aquesta mateixa proposició va ser rebutjada per alguns grups polítics, argumentant que existeixen altres músiques que mereixen igual distinció -la jota, la rumba catalana, les interpretacions per a banda, etc. Els catalans som així. Tenim un tresor musical comú -la sardana- i un conjunt instrumental singular -la cobla- que no els sabem reconèixer com es mereixen.

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

El Jardí publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El calendari de la temporada de ballada de sardanes al districte

Comença l'11 de febrer i acabarà el 10 de novembre amb una quinzena de ballades pel camí a Sarrià, la Bonanova i Galvany
spot_img

La nena de les trenes, el relat de Maria Àngels Viladot

El Relat Maria Àngels Viladot Som estudiants del màster de memòria històrica. Ens guia el professor Arnau. Té el cap angulós i el cos rabassut, compacte com una roca. Quan ens parla, es pentina la barba amb els dits, com...

El carrer del Cardenal Vives i Tutó: història i curiositats

Els anys 1976 i 1977, en l’esplanada que quedava entre el convent dels Caputxins i la Vil·la Cecília, es va muntar un envelat per fer-hi una Festa Major popular, en contraposició a la Festa Major oficial que organitzava, al llarg del franquisme, la Comisión de Festejos del Distrito III

Aprovat el pla per finalitzar la connexió del tramvia per la Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià: així és el projecte

A Francesc Macià es renovaran les voreres de la plaça i es respectarà l’interior enjardinat, i entre l’avinguda de Sarrià i la plaça es reordenaran els carrils de circulació per tal de convertir la parada de Francesc Macià en un intercanviador entre tramvia i bus

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí