Tècnics del barri
Entrevistem aquest cop a Pilar Boguñà, que està al capdavant de la Direcció de Serveis de Llicències i Espai Públic al districte des de l’any 2010. Arquitecta, ha treballat a l’Ajuntament de Barcelona des dels seus inicis professionals tractant temàtiques de llicències en diversos districtes i també al departament de patrimoni de la Casa Gran. Fa vuit anys, va aplicar a la plaça que quedava lliure a la direcció de Sarrià Sant Gervasi per tal de poder treballar tant la part de llicències com de patrimoni a un lloc més reduït que tota la ciutat. Així doncs, és la tècnica que coordina les qüestions relacionades amb el patrimoni, les reformes dels carrers i equipaments, les activitats que es fan a la via pública i les llicències.
Quanta gent treballa sota la teva direcció?
En total unes 40 persones amb perfils tècnics diversos. Els caps de departament són amb els que més em coordino: un departament gestiona tot el tema d’obres i manteniment –les obres que es fan als carrers i als equipaments- i l’altre departament és el de llicències i inspecció, que és la dotació de llicències a les activitats que fan els privats, el control i la dotació de llicències per fer habitatges o bé remodelar-los o dotar-los de noves activitats, també es gestiona totes les activitats que es fan a la via pública…
Com és el teu dia a dia?
La principal feina és de coordinació entre els diversos agents. Com tinc dos departaments, cada setmana em reuneixo amb els dos per plantejar tots els dubtes de la setmana i establir criteris. També tinc reunions amb les altres direccions, amb serveis jurídics per establir línies de contacte entre serveis tècnics i els jurídics… A banda d’això també he de dedicar estona a la signatura i revisió dels expedients, ja que tots passen per les meves mans.
Què valoreu, per exemple, a l’hora de donar una llicència per fer una activitat a la via pública?
Sempre que es demana un permís intentem valorar un seguit de qüestions, demanem informes per conèixer bé la zona i llavors valorem l’horari en què es vol fer l’activitat. La normativa d’horaris està fixada, però hi ha excepcions, com per exemple una festa de nit en un cap de setmana. És aquí quan entrem a valorar tot plegat. Hi ha vegades que no podem donar masses hores al vespre com voldrien els sol·licitants, però hem de vetllar per intentar provocar les mínimes molèsties als veïns.
Quin és el vostre paper en la remodelació d’un carrer?
L’Ajuntament té una empresa municipal (BIMSA) que redacta tots els projectes d’obra d’una entitat i dels carrers. Nosaltres encarreguem a l’empresa que ens faci l’obra, fem de propietat, de seguidors i observadors per tal d’assegurar que l’obra es fa d’acord amb el que el districte vol, que nosaltres ho sabem fruit de les converses que tenim amb els polítics.
I la decisió de les obres, prèviament l’heu pres conjuntament amb els polítics?
Nosaltres tenim una visió tècnica, així que quan plantegem qualsevol obra o acció, els donem la nostra mirada objectiva quina és la millor opció tècnicament parlant.
Des d’una mirada tècnica, què en penses de com ha de ser la reforma del Carrer Balmes?
Això no t’ho puc dir perquè el tema del carrer Balmes és molt compromès perquè va més enllà del carrer en sí i implica la mobilitat de tota la ciutat. La decisió sobre la direcció dels carrils de Balmes s’haurà de decidir un cop es tingui clara la disposició dels carrers dels voltants.
Em podries dir un exemple de gestió pel que fa al patrimoni?
Una adquisició que es va fer és la de Can Ferrer. Es va treballar a quatre bandes entre la propietat privada, patrimoni, planejament i el districte. Aquesta feina conjunta entre tothom va donar un fruit i és que es va aconseguir adquirir aquest jardí.