Publicitat

Pot l’empresari gravar als seus treballadors?

spot_img

Publicat el 4.6.2017 9:30

Un món global

Judit Garrido Fontova

La qüestió sobre si l’empresari pot o no utilitzar càmeres de videovigilància com a eina de control laboral ha estat, últimament, objecte de debat social.

Publicitat

L’ any passat el Tribunal Constitucional dictava una Sentència (Sentència núm. 39/2016, de 3 de març de 2016) indicant la inexistència de vulneració dels drets a la intimitat i a la protecció de dades dels treballadors quan els acomiadaments es basessin en les imatges captades per una càmera de videovigilància, sense haver-ho comunicat prèviament als treballadors.

Publicitat

Doncs bé, l’última Sentència del Tribunal Suprem (Sentència núm. 77/2017, de 31 de gener de 2017) afegeix nous matisos al respecte. El Tribunal Suprem avala la possibilitat que té l’empresari de gravar als seus treballadors sempre i quan sigui per motius o raons de seguretat als efectes d’un posterior control laboral. En aquest sentit, ens ve a aclarir què s’ha d’entendre pel concepte de “raons de seguretat”, en el qual inclou expressament el control de fets il·lícits comesos pels treballadors com, per exemple, els robatoris o la manipulació de tiquets de caixa, però del qual exclou altres tipus de control laboral relatius a l’efectivitat del treball, les absències del lloc de treball, les converses amb companys, etc.

Els pronunciaments judicials sobre aquest tema emanen d’un cas on s’analitzava la validesa de les proves de videovigilància emprades per una empresa per justificar l’acomiadament disciplinari d’un treballador per haver furtat diferents productes que eren propietat de l’empresa. Les proves d’aquests il·lícits van ser obtingudes per les càmeres de vigilància que estaven instal·lades al centre de treball per raons de seguretat. Si be l’empleat era coneixedor de l’ existència de les càmeres, no va ser informat expressament de la finalitat específica que podria donar-se a aquestes imatges.

Atenent la doctrina judicial anterior, observem que:

— no serà necessari el consentiment de l’empleat per a la captació de la seva imatge en el lloc de treball quan s’utilitzi amb la finalitat de donar compliment al contracte de treball i que,

— en funció de les circumstàncies de cada cas seguirà sent vàlida, per a fins disciplinaris, la utilització de les imatges obtingudes a través del sistema de videovigilància. Ara bé, serà necessari informar del sistema de videovigilànica a través de cartells o altres mecanismes igual d’efectius.

En conclusió: seria aconsellable que les empreses oferissin sempre que fos possible una informació expressa i específica sobre la possible utilització de les càmeres de vigilància per a qualsevol tipus de control laboral i, sobretot, quan aquest control pugui ser aliè a motius de seguretat, incloent l’advertència sobre la possible adopció de mesures sancionadores que puguin correspondre.

Judit Garrido Fontova és advocada especialitzada en noves tecnologies i protecció de dades

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"

L’art d’insultar, per Aitor Romero

"Tampoc s’entén massa bé aquells que insulten en una llengua que el seu interlocutor no entén i es vanten de la seva audàcia. L’acció de l’insult requereix comprensió mútua i, per tant, és necessari utilitzar un codi que la víctima escollida pugui entendre perfectament"

De la vella a la nova emigració

"Els governants que es mostren incapaços de retenir el nostre talent són els grans responsables d’haver convertit el país que administren en un país d’emigrants econòmics", l'opinió de Miquel Saumell
spot_img

El CP Sarrià presenta els equips d’enguany i les samarretes

Durant l’acte, es van donar a conèixer tots els conjunts de les disciplines de futbol 11, futbol 7 i futbol femení, així com les noves samarretes amb els espònsors d’aquesta temporada

Avança la pacificació del carrer d’Escipió

Districte prepara un projecte per fer-lo més "amable" a l'estil del carrer de Ballester; també es treballa un pla estratègic pel Parc del Putxet i avança la rehabilitació de la Casa Tosquella com a casal de gent gran

La castanyada 2025 a Sarrià-Sant Gervasi

La programació de totes les activitats barri a barri

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí