Publicitat

Reformar el mercat de Galvany i el seu entorn

spot_img

Publicat el 2.3.2017 17:00

Galvany – Turó Parc

Jordi Llorach i Cendra 

Publicitat

Barcelona es pot enorgullir de tenir la majoria de mercats municipals en edificis singulars, construïts amb sòlides, àgils i diàfanes estructures de ferro, una excel·lent herència de l’enginyeria industrial del segle XIX. Aquest és el cas del Mercat de Galvany, obra modernista de l’arquitecte Pere Falqués i Urpí. L’edifici ocupa el mig de l’illa de cases, fa façana a quatre carrers i té planta en forma de creu d’uns 840 metres quadrats de superfície tot deixant lliure per a altres usos més de 4.600 metres quadrats. Curiosament, llevat d’algunes obres de manteniment, no s’hi ha realitzat cap actuació de rehabilitació integral, com s’ha fet en altres mercats de Barcelona. Per què és necessària aquesta actuació? Principalment, per a retornar a l’edifici, ara amb notables mostres de deixadesa, tot el relleu arquitectònic que es mereix, més quan és declarat Monument Artístic de la ciutat. Però també és necessari actuar-hi per poder destinar els espais que no ocupa el mercat a diversos serveis públics, dels quals el barri n’és deficitari. Dos exemples. Seguint el mateix criteri que s’ha emprat en altres equipaments similars, i si el subsòl ho permet, s’hi pot construir plantes soterrades que, a més de serveis i magatzems del mercat, siguin destinades a aparcament amb utilització combinada entre els clients i els veïns i que resolgui part de la problemàtica d’aparcament de cotxes i de motos en els carrers propers. A més, en la superfície que deixa lliure l’edifici del mercat en l’illa de cases, i suprimint l’actual tanca d’obra que envolta i ofega el conjunt, s’hi pot planificar espais enjardinats que permetrien una millor perspectiva de l’edifici i ser destinats a activitats de lleure, infantils, culturals, etc.

Són molt escasses les possibilitats
de recuperar la normalitat urbanística
amb l’imprescindible ‘esponjament’ 

Publicitat

En iniciar-se a mitjans segle XIX la urbanització del barri de Galvany, s’hi van planificar carrers molt estrets i no s’hi va preveure ni places i espais oberts, ni serveis municipals. A més, degut a l’especulació urbanística posterior, l’edificació ha estat molt elevada, provocant que s’hi doni una notable densitat d’habitants. Amb tot, actualment són molt escasses les possibilitats de recuperar la normalitat urbanística amb l’imprescindible “esponjament” de la zona. Per tant, convé emprar molta imaginació per trobar solucions efectives. I el mercat i els seus entorns immediats són una oportunitat que convé no desaprofitar. La proposta pot semblar utòpica i difícil d’assolir, però és una proposta basada en què al mercat de Galvany s’hi han de fer les mateixes actuacions de millora que en altres edificis semblants i, també, que el seu entorn pugui ser destinat a diversos usos veïnals, tan escassos en la zona.

 

Imatge destacada de Carme Rocamora

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La casa Ravella: una construcció senzilla a Galvany d’Antoni Falguera

L'edifici, construït l'any 1906, té una clara influència de la Casa Calvet d'Antoni Gaudí

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

La “Desfilada diversa” de la Fundació ESMEN reivindica i empodera la moda inclusiva

L'acte, celebrat el 25 d'abril, ha estat la cloenda de la Setmana Cultural organitzada per la Universitat Blanquerna-URL
spot_img

El turisme col·lapsa el transport públic de Vallvidrera

El veïnat dels barris de muntanya demana un pla de mobilitat que doni resposta a la sobrecàrrega del funicular i el bus 111, entre altres problemàtiques de transport

El carrer de Ballester: història, curiositats i present

En els darrers anys, en convertir-se en un carrer de plataforma única i prioritat per als vianants, s’hi ha pacificat el trànsit i els edificis històrics que encara restaven es mostren en la seva esplendor

L’Ajuntament impulsa quatre noves estacions de Bicing a Sarrià–Sant Gervasi

El servei de bicicleta pública arriba a 8.000 bicicletes i amplia cobertura en zones altes de la ciutat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]