Política
Sergi Alemany i Carme Rocamora
El ple de Sarrià-Sant Gervasi s’ha posicionat en contra de mantenir l’actual traçat del carril bici de la Via Augusta amb els vots a favor del PP i Vox, l’abstenció de Junts i PSC, i els vots en contra dels comuns i ERC. Així s’ha decidit durant el Ple celebrat aquest dimarts, en el qual els republicans i els comuns han portat dues proposicions que demanaven no alterar el traçat actual, demandes que han estat rebutjades en només obtenir els vots a favor dels proposants.
El carril bici de la Via Augusta, proposta d’ERC en l’anterior mandat i aprovada per unanimitat al Plenari, va ser guanyadora dels pressupostos participatius engegats l’any passat, però ara el govern municipal de Jaume Collboni estudia alterar-lo.
Sarrià – Sant Gervasi aprova fer un projecte d’un carril bici a Via Augusta, a petició d’ERC
Aquesta alteració ha posat en peu de guerra la plataforma Bici Augusta, que va assumir la reivindicació del carril i, des de llavors, ha seguit tots els moviments que s’han fet per a construir-lo, i posteriorment per defensar-lo. A l’inici del mandat del PSC després de les eleccions municipals del maig, es va encarregar des de l’Ajuntament una auditoria externa per avaluar el funcionament dels primers mesos de vida de la infraestructura ciclista al tram entre Ganduxer i Dolors Monserdà, a l’altura dels Túnels de Vallvidrera. Aquesta qüestió ha desencadenat en diverses mobilitzacions, l’última dissabte passat.
Marxa per una mobilitat sostenible: “El carril bici de la Via Augusta no es toca”
La regidora del districte, Maria Eugènia Gay, en la seva intervenció durant el Plenari, ha demanat esperar tenir els resultats de l’informe -no serà abans de Nadal- que avalua el carril, abans de prendre una decisió. Ha assegurat que el carril bici no se “suprimirà”, i que en tot cas es “millorarà”. “Tots estem a favor que els ciutadans de Barcelona utilitzin el carril bici”, ha insistit, si bé ha volgut demostrar que té en compte que una part dels usuaris de vehicle privat “són crítics” amb el carril.
Des de Junts-TriasxBCN, Pol Lliró ha justificat l’abstenció del seu partit acusant Barcelona en Comú d’haver construït un carril bici “low cost”, perquè pels comuns invertir a Sarrià-Sant Gervasi és un sacrilegi, ha dit. “Quan es fan les coses low cost, després sorgeixen els problemes”, ha assegurat, demanant un “replantejament profund” del carril bici a nivell tècnic. A Twitter, el portaveu de Junts a l’Ajuntament i regidor president del districte, Jordi Martí, ha dit que no es pot avaluar un projecte “mal dissenyat, mal executat i que provoca més congestió” que abans de fer l’obra.
Pel PP, Belén Pajares, ha justificat el vot en contra de mantenir el traçat actual en la “infrautilització” del carril i ha acusat els comuns d’actuar per ideals de partit: “La ideologia surt molt cara, agradi o no, la Via Augusta és una portada d’entrada i sortida de vehicles de Barcelona”, ha conclòs la popular.
Comuns i ERC lamenten la no defensa d’un carril bici al segle XXI
Per part dels partits proposants de mantenir l’actual traçat del carril bici de la Via Augusta, BComú i ERC, les seves portaveus, Munsa Mumpió i Núria Satorra, han lamentat que al segle XXI es parli de revertir un carril bici en comptes de debatre com continuar ampliant la xarxa ciclista en un districte mancat de quilòmetres pedalables.
Mumpió (BComú) ha demanat no “disfressar de motius tècnics” decisions i prioritats que són polítiques, i ha preguntat al Govern de Collboni quin és el seu model per combatre el canvi climàtic, mentre que Satorra (ERC) ha criticat que no s’hagi donat temps als usuaris de la bicicleta per rodar pel nou carril. “Els canvis en els hàbits de la gent, demanen temps”, ha dit la portaveu republicana.