Publicitat

Sis nits d’agost, de Jordi Lara

Una lectura que, com el propi Lluís Maria Xirinacs, no et pot deixar indiferent

Publicat el 26.7.2019 8:00

Les ressenyes de la Casa Usher

Casa Usher

Lluís Maria Xirinacs va néixer el 1932 a Barcelona, fill de l’advocat gracienc Enric Xirinacs i de la filla d’un gran industrial de Sant Gervasi, Maria del Carme Damians. Els seus pares, que es van conèixer jugant a tennis al club del Turó, tenien el tarannà de l’alta burgesia barcelonina i van voler educar els seus cinc fills en una rígida exquisidesa que passava per usar el castellà com a llengua familiar, tenir mainadera i cuinera i aprendre a tocar el piano. La guerra els va enxampar estiuejant, i va desballestar per sempre el petit paradís en el qual vivien.

El 6 d’agost del 2007, el dia que feia 75 anys, Xirinacs va pujar a la muntanya per morir-hi sol. El va trobar un boletaire sis dies després.

Publicitat

Entremig, una vida dedicada a la llibertat individual i al compromís col·lectiu des del moviment pacífic i la no-violència, a la recerca de models alternatius de convivència que teoritzessin de manera brillant però que topaven amb una realitat eixuta. Van ser anys de protestes i reclamacions de justícia, de defensar els oprimits, de demanar amnistia per als presos polítics, autonomia, referèndum per a la monarquia, escola laica o abolició de la pena de mort entre d’altres metes.

Jordi Lara novel·la una història que està entre l’assaig, la biografia, la crònica i el gènere negre. I que a partir d’un personatge que va ser incòmode per a molts i amb la complicitat dels qui van ser amics i companys, parla de la llibertat, el compromís, la vida i la mort. I aconsegueix lligar una època i una manera de fer amb l’actualitat, sense jutjar ni alliçonar, des del respecte i un cert punt d’admiració, nostàlgia i astorament.

Una lectura que, com el propi Xirinacs, no et pot deixar indiferent.

La idea que ha pres més força després de la nostra lectura és que es tractava d’un home que sabia de tot, i tot ho lligava: religió, física, història, filosofia, política, economia… i que va voler fer més habitable el món.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Les recomanacions de la Casa Usher per Sant Jordi

Entre roses i dracs, les llibreteres han seleccionat històries que bateguen, des de joies de la ficció fins a assajos punyents

La desolació del “western” llatinoamericà: Páramo herido, de Fabio Neri

Una novel·la que subverteix els codis del gènere clàssic per radiografiar les cicatrius del colonialisme

Vuit adolescents amb guants de boxa: “Cop de llum”, de Rita Bullwinkel

L'escriptora s’ha consolidat com una de les veus més potents de la narrativa nord-americana contemporània gràcies a una prosa incisiva, física i radicalment original

“Una noia a la ciutat” o l’amor segons Mercè Ibarz

En la seva última novel·la, l'autora parla de memòria, amor i ciutat a partir d’un fet molt concret: la pèrdua del seu company
spot_img

Una conversa serena, però amb disputa per l’herència de Trias: així s’ha viscut el debat de candidats de Junts

Jordi Martí, Pilar Calvo, Jaume Alonso-Cuevillas i Glòria Freixa exhibeixen unitat ideològica i aprofundeixen poc en les seves diferències

Primàries Junts per Barcelona amb aroma de marca: quin relat projecta cada candidat?

"En política, com en publicitat, no n’hi ha prou amb fer-se veure: cal donar motius perquè et triïn. I, si pot ser, deixar una aroma de marca pròpia": un article de Marta Royo Espinet

Nou incident violent a Sant Gervasi: un home amb ganivet al carrer de Mandri

Més de 10 agents dels Mossos han reduït l'home, i fins i tot han disparat a l'aire per intimidar-lo

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí