Publicitat

Sis nits d’agost, de Jordi Lara

Una lectura que, com el propi Lluís Maria Xirinacs, no et pot deixar indiferent

spot_img

Publicat el 26.7.2019 8:00

Les ressenyes de la Casa Usher

Casa Usher

Lluís Maria Xirinacs va néixer el 1932 a Barcelona, fill de l’advocat gracienc Enric Xirinacs i de la filla d’un gran industrial de Sant Gervasi, Maria del Carme Damians. Els seus pares, que es van conèixer jugant a tennis al club del Turó, tenien el tarannà de l’alta burgesia barcelonina i van voler educar els seus cinc fills en una rígida exquisidesa que passava per usar el castellà com a llengua familiar, tenir mainadera i cuinera i aprendre a tocar el piano. La guerra els va enxampar estiuejant, i va desballestar per sempre el petit paradís en el qual vivien.

Publicitat

El 6 d’agost del 2007, el dia que feia 75 anys, Xirinacs va pujar a la muntanya per morir-hi sol. El va trobar un boletaire sis dies després.

Publicitat

Entremig, una vida dedicada a la llibertat individual i al compromís col·lectiu des del moviment pacífic i la no-violència, a la recerca de models alternatius de convivència que teoritzessin de manera brillant però que topaven amb una realitat eixuta. Van ser anys de protestes i reclamacions de justícia, de defensar els oprimits, de demanar amnistia per als presos polítics, autonomia, referèndum per a la monarquia, escola laica o abolició de la pena de mort entre d’altres metes.

Jordi Lara novel·la una història que està entre l’assaig, la biografia, la crònica i el gènere negre. I que a partir d’un personatge que va ser incòmode per a molts i amb la complicitat dels qui van ser amics i companys, parla de la llibertat, el compromís, la vida i la mort. I aconsegueix lligar una època i una manera de fer amb l’actualitat, sense jutjar ni alliçonar, des del respecte i un cert punt d’admiració, nostàlgia i astorament.

Una lectura que, com el propi Xirinacs, no et pot deixar indiferent.

La idea que ha pres més força després de la nostra lectura és que es tractava d’un home que sabia de tot, i tot ho lligava: religió, física, història, filosofia, política, economia… i que va voler fer més habitable el món.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Temps de cireres, temps de lectura

Amb la calor i les vacances també tornen els matins a la piscina, les tardes llargues i el temps per llegir: aquí tens les recomanacions literàries de la Casa Usher

Un nou Vila-Matas ha arribat: les ressenyes de la Casa Usher

"Canon de cámara oscura", una distopia inquietant, on els androides qüestionen el que significa ser humà

Les ressenyes de la Casa Usher per Sant Jordi 2025

Una tria de lectures que han agradat a la llibreria de Galvany en els últims temps, ideals per regalar en el dia més bonic de l'any pels catalans

L’àvia Harris i l’àvia Victorie: les ressenyes de la Casa Usher

Coincidint amb la setmana del 8M, la Casa Usher destaca dues escriptores que reivindiquen les figures de les àvies
spot_img

Els nens del Tècnic Eulàlia estem de celebració

"Era una mena d’oasi solitari i valent, com un centre de pacífica resistència cultural i pedagògica"

La família de Montserrat Caballé, amb un desnonament pendent, aconsegueix aturar-lo per situació de vulnerabilitat

El jutjat suspèn el desnonament durant quatre mesos per permetre la intervenció de les administracions, davant els impagaments acumulats i la manca d’alternativa residencial del germà de la soprano

Horaris dels equipaments de Sarrià – Sant Gervasi per l’estiu de 2025

Durant juliol i agost, els centres municipals modifiquen el temps d'obertura

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]