10.1 C
Sant Gervasi
| Dimecres 07 de desembre de 2022 |
Publicitat

Una aposta ambiciosa cap a una mobilitat més sostenible, per Max Cahner

"Iniciatives ciutadanes com el Bicibús o Recuperem la Ciutat són indispensables per guiar l’acció de les administracions"

Publicitat

Opinió

Max Cahner 

El passat 22 de setembre es va celebrar el Dia sense Cotxes 2022 a Barcelona. Es tracta d’una iniciativa que vol sensibilitzar la ciutadania de la necessitat de reduir l’ús del vehicle privat i promoure desplaçaments sostenibles per millorar la qualitat de l’aire i recuperar l’espai públic per a les persones. Diverses entitats de Sarrià com la Casa Orlandai o l’Espai Gardenyes s’hi van adherir organitzant un seguit d’activitats coincidint amb el Park(ing) Day. Aquestes entitats, juntament amb moltes d’altres com Sarrià Respira o la Xarxa de la Mobilitat Escolar de Sarrià, aspiren a viure en una ciutat i uns barris més respirables, més pacificats, més segurs i més verds. 

Publicitat

Barcelona té un greu problema de contaminació i també de congestió de trànsit dins la ciutat. Som la ciutat europea amb més densitat de vehicles. Tenim gairebé 6.000 cotxes circulant per km2, el doble que Madrid i més del triple que Londres. Al districte de Sarrià-Sant Gervasi, sobretot en hores punta, el volum de trànsit és excessiu. Sarrià-Sant Gervasi és porta d’entrada d’una ciutat on entren i surten més de 600.000 vehicles privats cada dia. També tenim una elevada concentració de població escolar, especialment als barris de Sarrià i la Bonanova. 

Publicitat

La mobilitat que actualment es practica té conseqüències greus, no només pel medi ambient, sinó també per la salut, sobretot per la dels nostres nens i nenes. L’Agència de Salut Pública de Barcelona indica que a la nostra ciutat moren de forma prematura al voltant de 350 persones l’any per culpa de les partícules de la contaminació, que també és la causa d’un de cada tres casos d’asma infantil. Com diu la Xarxa de Mobilitat Escolar de Sarrià, calen més mecanismes per “garantir el dret a la mobilitat i el transport públic davant del vehicle privat contaminant”.

Des de l’Ajuntament s’estan oferint respostes per transformar la mobilitat a Barcelona, tal com fan d’altres grans ciutats europees. Barcelona disposa d’un Pla Clima que fixa un objectiu de reducció d’emissions pel 2030. Per tal de fer-ho possible, cal canviar la manera de moure’ns. S’han fet passes en la bona direcció. S’ha creat la Zona de Baixes Emissions (ZBE), s’ha doblat la inversió en transport públic respecte l’any 2015 i s’han rebaixat les tarifes, s’han fet més de 200 km de carrils bici, s’està apostant per la conversió en zona de vianants d’espais a través del model Superilles i s’estan pacificant els entorns escolars a través del programa Protegim les Escoles

Al districte de Sarrià-Sant Gervasi queda molt camí per recórrer. És cert que comptem amb certes dificultats naturals, com una orografia poc favorable i d’altres urbanístiques, com la presència de la ronda de Dalt. Però això no és obstacle per fer una aposta ambiciosa cap a una mobilitat més sostenible, més segura i més accessible. Tenim un teixit associatiu que empeny cap aquest horitzó. Iniciatives ciutadanes com el Bicibús o ‘Recuperem la Ciutat’ són indispensables per guiar l’acció de les administracions. Hem reorientat la nostra manera de moure’ns i fer vida a la ciutat, prioritzant el transport públic, la bicicleta i els desplaçaments a peu.

Subscriu-t'hi

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu?

PDF per 30€ l'any
PDF + PAPER per 45 € l'any

Publicitat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.