Societat
Sergi Alemany
L’associació per la defensa de la bicicleta de muntanya (BTT) al Parc Natural de Collserola critica que algú els està posant trampes enmig dels camins –troncs, pedres i cordons lligats entre dos arbres- amb l’únic objectiu que es facin mal. Així ho han expressat aquesta setmana al programa ‘Planta Baixa’ de TV3. La realitat és que l’ordenança municipal del Parc estableix una xarxa ciclable de 250 quilòmetres que prohibeix als ciclistes circular per corriols, on s’estan detectant aquests paranys.
Mentre que des de l’associació es considera que el Parc pateix “bicifòbia”, la normativa del Parc recorda que “queda expressament prohibit circular per corriols, rieres o camp a través” i afegeix que en cap cas es pot circular a més de 20 km/h. Totes dues infraccions es contemplen com a greus i suposen 200 euros de multa.
El BTT se practica en senderos. Por esto luchamos por una regulation justa con una red dedicada a las bicis en Collserola.
Esto es MUY distinto a pensar que podemos abrir nuevos senderos por todas partes. Quedar en las vías establecidas es la mejor forma de cuidar del bosque.
— CSRC_Barcelona (@BarcelonaCsrc) March 3, 2021
El Consorci justifica aquestes mesures pel fet que la lliure circulació de bicicletes pel parc comportaria una degradació de l’espai natural, la impossibilitat de descans dels animals i que alguns abandonessin espantats el seu habitat, i que algunes espècies no poguessin nidificar. Posar en perill els caminants que transiten per Collserola és un altre dels motius, i per això des del Parc recorden que els camins habilitats per circular amb bicicleta tenen, en general, una amplada de tres metres.
Som Collserola aposta per afrontar el problema de la massificació
El Jardí s’ha posat en contacte amb l’associació veïnal Som Collserola, nascuda ara fa un any, que explica que des del tancament perimetral per la pandèmia hi ha “més ciclistes que mai que utilitzen Collserola per fer esport.” El seu president, Salva Ferran, creu que es tracta d’un “fenomen que ha vingut per quedar-se” i considera que això es un problema que cal afrontar.
“El 99% dels ciclistes son molt respectuosos, però n’hi ha d’altres que obren nous camins amb pic i pala per fer el descens més espectacular”, segons apunta Ferran. Som Collserola recorda que l’any 1986, quan va nèixer el Parc Natural de Collserola, la bicicleta de muntanya no era gens popular, i que tot i la presència de vigilants de seguretat al Parc, no són agents sancionadors. Les sancions als ciclistes que incompleixein l’ordenança les ha de posar la Policia Local, en el cas de Barcelona la Guàrdia Urbana.