Publicitat

Vista de la ciutat des del Tibidabo

spot_img

Publicat el 6.5.2018 10:00

Abans i ara

Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi

Espectacular vista de Barcelona des del cim del Tibidabo, exactament des de la Mentora Alsina. La fotografia antiga és d’Oriol, de la dècada del 1940, i hi ha importants diferències amb la fotografia actual, sobretot pel que fa al Putxet i a l’skyline de Barcelona. En el Putxet dels anys quaranta hi predominaven les cases d’estiueig i les torretes, i hi havia molt espai per urbanitzar, mentre que actualment les poques torres que han sobreviscut queden amagades pels edificis construïts en les darreres dècades. L’skyline també s’ha modificat, han aparegut alguns gratacels i el port s’ha ampliat.

Publicitat

Un element de continuïtat és el de l’Observatori Fabra, construït a principis de segle XX, que segueix exactament igual tot i que la vegetació del seu entorn ha crescut molt.
Tant la fotografia antiga com l’actual s’han fet des de la torre de l’edifici de la Mentora Alsina, projecte iniciat el 1901 per l’industrial barceloní Ferran Alsina, home de gran influència política i econòmica a l’època. Després de la mort d’Alsina el 1908, el seu amic Josep Zulueta, president del patronat Mentora Alsina, queda encarregat d’assegurar la conservació de la col·lecció d’instruments d’experimentació de física i química i l’ús cultural de la finca, però després de perdre el llegat d’Alsina en els anys de la Primera Guerra Mundial, el patronat cedeix les seves funcions a l’ajuntament de Barcelona. Ramon Llobregat, ajudant d’Alsina, és clau pel manteniment de la finca i l’activitat didàctica del laboratori fins a la seva mort, a l’edat de 90 anys, el 1963.

Publicitat

El febrer de 2015, l’associació La Experimental comença els seus treballs a la finca, que es trobava molt deteriorada i inicia la rehabilitació dels horts, els jardins i l’edifici. Davant mateix de la Mentora hi ha diverses antenes de telefonia, element de modernitat que la fotografia registra puntualment.

Fotografia d’Oriol (1940-50). Arxiu Fotogràfic de Barcelona (AFB)
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

L’AV Bonanova celebra el 50è aniversari amb un concert

L'Orquestra Simfònica Vozes amenitzarà la celebració de la plataforma veïnal, que enguany també serà reconeguda amb la Medalla d'Honor de Barcelona

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

L’Ajuntament descarta un nou CAP a la Bonanova per aquest mandat

Els veïns defensen que és un barri amb una "població envellida" amb dificultats per desplaçar-se fins al centre de Vallcarca

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica
spot_img

Èxit a Sant Gervasi per la Festa Major: el barri torna a bategar

Del 5 al 15 de juny, el veïnat ha gaudit d'un ampli ventall d'activitats i d'un pregó protagonitzat per Aina Da Silvia, d'Eufòria

El veïnat de Vallvidrera consensua una proposta polifacètica per la Buenos Aires

Després d'un procés participatiu, el projecte que plantegen els veïns a l'Ajuntament implica combinar allotjament per joves i grans amb un espai esportiu i un centre que permeti l'estada diürna de la gent gran

El veïnat del Tibidabo fa un pas més per a la recuperació del Tramvia Blau: “Tenim gairebé 3.000 firmes”

L'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo critica la falta de transparència política i reclama que torni l'emblemàtic vincle i consolidar l'avinguda com un espai "funcional, cuidat i autèntic"

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]