Escoles
Elena Bulet (@elenabulet)
Sarrià – Sant Gervasi ha tingut una participació important en l’edició d’enguany de la First Lego League Barcelona-EUSS, una competició de robòtica educativa internacional adreçada als joves. El torneig s’ha celebrat el cap de setmana del 16 i 17 de febrer a l’Escola Universitària Salesians de Sarrià, EUSS. Entre els equips premiats, hi ha cinc escoles del districte de Sarrià-Sant Gervasi.
La First Lego League presenta diversos requeriments. Cal construir un projecte científic que proposi solucions a una temàtica determinada. Aquesta edició ha girat al voltant de l’espai, amb Airbus com a partner temàtic. A més del projecte científic, els equips han de construir robots Lego autònoms capaços de realitzar un seguit de tasques. Per exemple, “simular l’ajustament de plaques solars, orientar antenes de comunicació o moure astronautes (de Lego) mitjançant els braços mecànics”, explica el Pau, l’entrenador dels equips del Súnion. El torneig també té l’objectiu de fomentar aspectes com el treball en equip i la innovació, per tant, demana un pòster amb el recull dels valors que els equips han treballat.
Els equips d’escoles del districte s’han endut premis pels projectes científics, pel disseny del robot, per l’emprenedoria i per la seva innovació. Provenien de centres com ara l’Escola Súnion, l’Escola Canigó, l’Escola Reial Monestir de Santa Isabel, l’Escola Els Arcs i el Casal de Joves Casa Sagnier.
Hem pogut parlar tant amb els equips de l’Escola Súnion com amb els de l’Escola Canigó, tots quatre premiats. A més, tres d’aquests s’han classificat per la gran final del torneig que es realitzarà el 23 i 24 de març a Tenerife.
Els projectes científics, tot un repte
L’equip de l’Escola Súnion que s’ha classificat per la final plantejava un projecte sobre l’obtenció d’aigua a partir de la zeolita, un mineral que es troba a Mart. “Es tracta d’una roca volcànica i molt porosa que emmagatzema petites quantitats d’aigua al seu interior”, descriu el Pau, el seu entrenador. Tot i així, el projecte és fruit d’una investigació que ha anat avançant mes a mes. “Al principi, vam investigar l’opció de descongelar el gel, però després vam veure que a la zeolita se li podia treure l’aigua amb un extractor que vam dissenyar”, explica un dels membres de l’equip.
L’altre equip de Súnion va presentar la utilització de cultius transgènics resistents com a font d’alimentació a Mart. “Així, s’obtindrien tots els nutrients necessaris i no caldria prendre pastilles de vitamines”, explica l’equip. El projecte està basat en uns estudis recents on s’han pogut cultivar patates en ambients semblants a la superfície de Mart. També s’ha treballat “el disseny d’un hort mòbil i un sistema de rec”, afegeix el Pau. Aquest projecte va guanyar el premi Scientia a la innovació.
Els equips de l’Escola Canigó segueixen desenvolupant els projectes de cara a Tenerife: “Estem buscant patrocinadors, millorant les proves del projecte i demanant opinions a professionals”, explica una de les concursants. Un dels projectes classificats treballa el problema de la no gravetat i els líquids. L’equip ha creat una càpsula que retorna la gravetat al cos dels astronautes mentre ells hi dormen. “D’aquesta manera, els líquids tornen al lloc del cos que els pertoca”, explica una de les integrants de l’equip.
La First Lego League: una jornada memorable
Els alumnes de l’Escola Súnion han desenvolupat els projectes en el marc d’una optativa de 3r d’ESO. Des de principis de curs, han anat treballant-hi durant dos dies de la setmana, acompanyats per un entrenador. Era la primera vegada que es presentaven i cap dels equips s’esperava guanyar. “Va ser una experiència una mica estressant, el concurs era bastant seriós i potser havíem presentat alguna cosa malament. També has de fer canvis d’última hora, però al final ens va sortir bé!”, afirma un dels participants. “Era la primera vegada que participàvem i ens va sobtar que guanyéssim un premi. Vam anar allà, vam gaudir molt i ens ho vam passar genial”, afegeix un altre. “De cara a Tenerife, volem millorar el robot perquè faci més missions en menys temps possible i explicar-ho tot millor”, explica un altre.
Les participants de l’Escola Canigó fan 4t d’ESO i també portaven preparant-se des dels inicis. Anaven dos dies de la setmana més d’hora a classe. Des que s’han classificat, hi van cada dia i també aprofiten el descans del dinar. Expliquen que estaven molt motivades pel concurs. Van voler anar disfressades d’astronautes, lluint un casc de moto amb paper d’alumini. Sobre la jornada del concurs, destaquen el suport, la competició sana, que es va viure i el fet col·laborar amb altres equips. “Es fixaven molt que estiguéssim ajudant als altres equips i que féssim grups”, descriu una de les participants.