Entrevista
Carme Rocamora
Ja fa cinc anys que la Clàudia Sucarrat, de 32 anys, va obrir La Veterinària de Sarrià. Exalumna de l’Orlandai, va començar aquesta aventura ben jove, i la valentia que va tenir s’ha acabat convertint en una història d’èxit. Tota la vida ha viscut amb animals, i és des d’aquesta experiència que va decidir convertir la seva afició en la seva professió. “Sempre ha estat el meu somni”, deia -en una entrevista a El Jardí- poc després d’obrir el centre veterinari al carrer de Salvador Mundi. Repassem amb ella com han sigut aquests anys i els reptes de futur.
Què et va portar a obrir La Veterinària de Sarrià?
La Veterinària de Sarrià és el projecte de la meva vida. Des de ben petita tenia clar que volia ser veterinària, m’agradaven tots els animals i em fascinava la natura. De fet, els meus pares sempre expliquen que no vaig aprendre a llegir fins que em van comprar una enciclopèdia d’animals… me’ls vaig aprendre tots de memòria! I per què a Sarrià? És casa meva: aquí vaig créixer, vaig anar a escola, vaig viure l’Orlandai vell i el nou… i fins i tot vaig treballar a la Clínica Veterinària Delphis amb en Pere, abans d’engegar el meu propi projecte.

Quins van ser els primers reptes que vau haver d’afrontar i quins heu superat que us han fet créixer més com a clínica? I a tu, personalment com a veterinària i creadora d’aquesta clínica?
El moment més dur va ser la Covid-19, just quan estàvem reformant el local. Hi havia molta incertesa: ningú sabia com evolucionaria la vida ni l’economia. Vaig dubtar, però el suport de la meva família em va donar l’empenta per seguir endavant… i per sort, tot ha anat bé! En l’àmbit personal, el repte va ser aixecar-ho tot des de zero i començar a treballar sola fins que vaig poder formar un equip. Ha estat un aprenentatge immens.

Dieu que us mou “l’amor” pels animals i que els tracteu com a part de la família. Com es concreta això en el dia a dia de la clínica?
El nostre pilar principal és el benestar animal, el tracte amable i afectuós cap a ells i el nostre objectiu és evitar-los l’estrès o el sofriment en tot moment. La manera com demostrem “amor als animals” és en el tracte que els donem durant el seu pas per la clínica. La nostra prioritat és que estiguin confortables en tot moment. Convertim el pas pel veterinari en una experiència el més agradable possible.
Què preferiries: que agafin al teu gos amb força perquè no es mogui durant la punxada d’una vacuna? O que l’entretinguin amb un premi i no s’adoni que l’han punxat? La seva experiència i el seu record canvia per complet. I també ho fa la percepció del seu tutor, que desitja el millor per a ell.
Amb els anys, els animals han deixat de ser mascotes per ser un membre més de la família. El vincle que tenen amb les persones i el seu rol a la societat ha canviat. Els tutors cada vegada es preocupen més per la seva salut, volen un tracte proper i una medicina de qualitat. Nosaltres volem estar a l’altura d’aquest vincle tan especial.
Què creieu que distingeix les vostres instal·lacions i serveis respecte a altres veterinaris de la zona?
Tenim una clara aposta per la tecnologia. Valorem la precisió en els resultats i la rapidesa per poder donar diagnòstics fiables en poc temps. El WhatsApp com a via de comunicació també el vam implantar des del primer dia. Ens ajuda amb els seguiments dels casos i també facilita la tasca de demanar cita als clients. Un altre distintiu són els plans de salut, que ajuden les famílies a portar al dia les vacunes, les desparasitacions i els controls veterinaris. A més, atenem tota mena d’animals, els gossos, els gats -que necessiten un espai propi-, animals exòtics -que són una de les meves passions- i qualsevol animal que necessiti la nostra ajuda.

Heu apostat per instal·lacions adaptades per gats: sala d’espera i consultes “cat friendly” amb difusors de feromones calmants
Pel que fa als gats, teníem clar que necessitaven un espai propi. Per això vam crear una consulta exclusiva per a ells, amb difusors de feromones calmants. Això redueix molt l’estrès i ens permet treballar millor. És curiós la sensibilitat que tenen els gats amb les olors. Sabies que si un es posa nerviós, el següent ho detecta i també entra en tensió? Per això després de cada visita fem una neteja acurada per eliminar aquests senyals. Fins i tot a casa es nota: quan tornes amb un gat del veterinari, el que s’ha quedat pot reaccionar de manera estranya en olorar-lo.
Què us ha demanat més la gent que us visita? Quin servei o especialitat creieu que ha estat més valorat pels clients durant aquests cinc anys?
Des de la Covid vam veure arribar moltes famílies amb cadells. Això ens va ajudar molt al principi, ja que és molt més fàcil que una família amb un animal nou busqui veterinari que no pas que algú canviï el de confiança per un de nou. Amb el temps hem anat creixent i ara tenim pacients de totes les edats. Les especialitats que més treballem són la medicina interna, la traumatologia, la dermatologia, l’oncologia, la cardiologia i els animals exòtics. També donem molta importància a la pediatria i la geriatria, que per a nosaltres són especialitats en si mateixes.
Parleu-me de l’equip: quina importància té tenir veterinàries i personal amb vocació i experiència? Com ha estat construir aquest equip?
L’equip ho és tot. Crear-lo no ha estat gens fàcil, però crec que he tingut molta sort de trobar les persones adequades en cada moment. Avui la Sara, la Mercedes, la Ingrid, l’Enrique i la Luz són l’ànima de La Veterinària de Sarrià. Tenen vocació, empatia i moltes ganes d’ajudar. Per això intento cuidar-los i que estiguin el millor possible: som com una família.

Com heu gestionat la comunicació amb els propietaris i els animals de companyia, especialment en situacions difícils com urgències, cirurgies o pacients geriàtrics?
En un cas d’urgència en què perilla la vida de l’animal la comunicació ha de ser molt clara amb els tutors. En tot moment cal explicar la gravetat i actuar amb rapidesa. En el cas dels pacients geriàtrics la nostra funció és explicar a les famílies els canvis que observem en els seus animals i com els poden ajudar en aquesta etapa. És molt important saber distingir el que és “normal” i el que no en un animal sènior perquè molts símptomes s’adjudiquen a l’edat. Potser no es passa el dia dormint “perquè és gran” sinó perquè té dolor… Normalment, aquests animals poden tenir algunes patologies o necessitar atencions especials, així com controls més freqüents per detectar qualsevol patologia de manera precoç. L’etapa final d’un animal és delicada i procurem anar de bracet amb la família per acompanyar-los durant tot el procés.
Quines són les novetats, millores o serveis que us agradaria incorporar ara que el projecte està consolidat?
Una de les especialitats que volem impulsar més a la clínica és l’oncologia. Veiem molts casos, cada vegada més d’animals amb tumoracions o càncers. I la part bona és que en veterinària aquesta especialitat també va evolucionant i disposem de tractaments per ajudar aquests animals. Treballem conjuntament amb veterinaris especialistes en aquesta disciplina per trobar els millors tractaments per als nostres pacients. I ens estem formant constantment per estar al dia de totes les novetats. Pel que fa a la tecnologia, cada any invertim en aparells nous per millorar els serveis. Vam millorar l’ecògraf fa uns anys per un aparell amb una gran resolució d’imatge, després vam adquirir sondes per poder veure tant òrgans d’animals molt petits com d’animals molt grans, i fa un any vam començar a realitzar ecocardiografies gràcies a la capacitació de la Mercedes en aquesta prova. Aquest any hem adquirit un aparell amb intel·ligència artificial que funciona amb un microscopi que veu les mostres i les interpreta. I recentment hem adquirit una unitat dental per poder fer els tractaments dentals com els dentistes de les persones.
Per acabar, si haguéssiu de resumir aquests cinc anys en una frase que expressi el que sou i el que voleu ser per als animals de companyia i les seves famílies, quina seria?
Som persones que ens preocupem realment pel benestar dels animals i de les seves famílies. Ens agrada la nostra feina i la fem amb empatia i amor.
