Publicitat
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

La memòria dels sentits

Quins records ens quedaran d'aquesta pandèmia? Quina olor tindran? Quin gust ens deixarà? Quines imatges romandran a les nostres retines? Quin tacte recordarem? Quins sons es perllongaran en el temps?

Publicat el 6.5.2020 19:12

El Racó del Veïnat

Anna Rodríguez Camón

Qui no ha ensumat un perfum que l’ha arrencat del present per aterrar-lo en un paisatge del passat? O l’olor de la paella que preparava la iaia els diumenges, l’olor de la xocolata acabada de fer, l’olor de la gespa acabada de tallar… el fet de poder viatjar a través dels dies tancant només els ulls, sentint un pessigolleig i tornant al temps passat recuperant una emoció quasi tan real com la primera vegada.

Crec que les coses es descriuen millor amb els ulls tancats, perquè llavors les descrivim amb el cor i no amb els ulls. Els ulls ens enganyen, ens confonen, però el cor no s’equivoca mai. Diuen que les olors es fixen al nostre cervell quan som petits i que les cançons ens transporten a vivències de l’adolescència i la joventut. Els records connectats al sentit del tacte, dels sons, dels gustos, i de les olors, lliures de prejudicis, van molt més enllà del sentit de la vista.

Publicitat

Podríem dir, doncs, que tenim de 5 tipus de memòria sensorial:

L’auditiva: que capta sons i experiències auditives que es poden perllongar fins 10 segons després de sentir-les.

La visual: on els nostres ulls funcionen com una càmera fotogràfica que realitza contínuament instantànies, instantànies que són entrellaçades. La capacitat de duració de la memòria visual és més breu que la de la memòria auditiva.

La tàctil: que permet el registre de la informació sobre les característiques dels objectes que toquem i les sensacions que ens desperten, processant la informació que queda registrada a la nostra memòria.

L’olfactiva: on el nostre olfacte té la capacitat de distingir una àmplia diversitat d’aromes; detecta més estímuls que cap altre sentit. A més, és capaç d’enllaçar-los en diferents situacions i retenir aquest enllaç de forma molt perllongada en el temps. Posseeix un sentit meravellós del record.

La gustativa: que participa en la captació de sabors, fa una posterior classificació i retenció a la nostra memòria. És a dir, les sensacions que experimentem les primeres vegades que rebem un estímul gustatiu, marquen de manera bastant permanent el valor que els hi atorgarem en un futur. La memòria sensorial gustativa crea forts vincles emocionals, afectius i estimulants. Per això, tastar un aliment ens transporta a un altre moment temporal.

En resum, m’atreviria a dir que els records dels sentits són molt més perdurables i van molt més enllà dels records purs emmagatzemats al nostre cervell en forma de memòria. I em pregunto quins records ens quedaran d’aquesta pandèmia, d’aquest confinament, d’aquest virus… Quina olor tindran aquests records? Quin gust ens deixarà? Quines imatges romandran a les nostres retines? Quin tacte amb els guants de vinil recordarem? Quins sons d’aplaudiments a les 20 h o de sirenes es perllongaran en el temps?

Malauradament no ho podrem saber fins d’aquí a un temps. On aquest temps present ja formi part del nostre passat.

Notícies relacionades

Buidar no és deixar anar

Aprendre a deixar anar és clau per buidar l’armari i tancar etapes vitals. Descobreix com acomiadar-nos dels records ens ajuda a fer espai per a noves oportunitats

Poema d’homenatge a la mare

Aquest primer diumenge de maig és el Dia de la Mare

Honorar, honorar-se, per Glòria Vilalta

"Honorant la meva vida honoro també els meus pares i els meus avantpassats. Això comporta no només agrair-los la vida, comporta també tenir-los presents i estimar-los, donar-los un lloc. Sigui en el cor o a casa, amb una fotografia"

Credibilitat personal, per Miquel Saumell

"La credibilitat personal no depèn de la professió que s’exerceix sinó dels valors ètics de l’individu, de l’educació rebuda i del seu tarannà"
spot_img

Ràdio Farró repeteix especial per la Setmana de la Ciència amb un programa obert al públic a Vil·la Urània

El programa Fenòmens Naturals, conduït per Cristina Junyent, s'enregistrarà aquest dissabte 14 de novembre

El Via Veneto rep el reconeixement honorífic dels Premis Barcelona Restauració 2026

L'establiment de Galvany, fundat el 1967 per la família Monje, és un dels sis restaurants distingits en els guardons municipals

Parades de Castanyes a Sarrià – Sant Gervasi 2026

Descobreix on trobar les parades de castanyes i moniatos a Sarrià-Sant Gervasi aquest 2026 i fins quan estaran obertes

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí