Publicitatspot_img
Publicitat
spot_img

Els Josepets, a la plaça de Lesseps

Publicat el 26.3.2016 10:00 · Actualitzat el 28.5.2024 13:02

Abans i ara

Fotografia: Javier Sardá; text: Jesús Mestre Campi

L’església parroquial dels Josepets formava part del convent dels carmelites descalços de Santa Maria de Gràcia, i va ser construïda el 1626 en el que aleshores era el camí que anava de Barcelona a Sant Cugat, dins del terme de Sarrià. El 1705 s’hi va enterrar el príncep Jordi de Darmstadt, mort en la batalla de Montjuïc, i el 1819 l’aristòcrata i escriptor Rafael d’Amat i de Cortada, baró de Maldà. L’any 1836, amb la desamortització i l’exclaustració, el convent va ser subhastat i els frares el van haver d’abandonar. Posteriorment va ser enderrocat i només va subsistir precàriament l’església.

El lloc on hi havia el convent quedava al límit entre els municipis de Sant Gervasi de Cassoles i Gràcia, delimitat per la riera de Vallcarca. El gran creixement i expansió de Gràcia al segle XIX va comportar que els seus habitants demanessin una nova parròquia, cosa que es va fer el 1868 amb l’antiga església dels Josepets, ara restaurada i condicionada. En aquesta parròquia hi anava tan gent de Gràcia com dels petits nuclis habitats del Putxet i del Farró, que tenien l’església més a prop que la parròquia de la Bonanova. En la fotografia històrica, atribuïda a Jaume Anglada Colomines i corresponent cap el 1890, s’hi veu l’aspecte a finals del XIX, quan ja era parròquia. El juliol de 1936, en esclatar la Guerra Civil espanyola, l’església va ser atacada i part de la coberta enfonsada. Les obres de reconstrucció van començar el 1941 però no es va consagrar de nou fins al 14 de gener de 1962. La restauració de 1998 li va donar la fisonomia actual.

Publicitat

La foto de l’actualitat mostra el dinamisme de la plaça Lesseps sota la mirada de l’aspecte tradicional de l’església. Cal remarcar que, als soterranis, s’hi mantenen vestigis de l’antic convent que avui fan una funció social: hi ha caus d’agrupaments escoltes i d’esplais, com l’Esplai Josepets, i també els locals del centre d’acollida Heura.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La casa Reñe: característiques i curiositats

Un habitatge unifamiliar del Putxet que mostra una cara més domèstica del modernisme, amb detalls ornamentals però allunyat de les grans construccions de l’època

Crida de Radars per recuperar voluntaris i combatre la soledat de la gent gran a Sant Gervasi

El projecte comunitari treballa per reconnectar les persones grans amb el barri i trencar la soledat no desitjada

L’Ajuntament millorarà el paviment de Via Augusta i República Argentina durant les vacances de Setmana Santa

Les actuacions es beneficiaran de la davallada de la mobilitat i tindran lloc durant els dos caps de setmana

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf
spot_img

L’esvoranc de l’L9 ha afectat 300 veïns i una setantena es troben allotjats en hotels de Sant Gervasi

El Punt d’Informació Ciutadana ubicat al Centre Cívic Vil·la Florida, habilitat el mateix dia de la incidència, romandrà obert fins que es produeixi el retorn als habitatges

Les recomanacions de la Casa Usher per aquest estiu

Un recull de llibres ideals per ser els millors companys de viatges d'aquestes vacances, tria la teva pròxima aventura, busca una bona ombra i comença a gaudir!

Casa al carrer de Pomaret, 14: característiques i curiositats

El carrer santgervasienc conserva un conjunt de cases modernistes construïdes per l’alta burgesia catalana entre finals del 1800 i principis del 1910

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí