Publicitat

Apagada elèctrica a Catalunya, apagada comunicativa a les institucions

"Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d'indicacions concretes": l'opinió de Marta Royo

spot_img

Publicat el 29.4.2025 18:28

Opinió

Marta Royo

Publicitat

Ahir dilluns, una fallada massiva a la xarxa elèctrica va deixar Espanya i Portugal sense subministrament durant hores. Catalunya es va veure especialment afectada: ni llum, ni cobertura mòbil, ni accés a internet. Milions de persones vam quedar incomunicades de cop, sense informació i sense saber com actuar. Sort en vam tenir alguns de tenir un transistor a casa, que a la nit ja treia fum…

Publicitat

A Sarrià – Sant Gervasi, la situació va ser especialment crítica en alguns barris alts del districte, on la manca d’electricitat va aturar les bombes d’impulsió d’aigua, deixant veïns sense subministrament no només d’energia elèctrica, sinó també d’aigua. El servei de Ferrocarrils Catalans també va veure’s alterat… I com a la resta del país, la desinformació va regnar.

Mentrestant, els catalans, barcelonins i sarrianencs també ens quedàvem a les fosques informativament parlant. Durant massa estona —més de sis hores, concretament— no hi va haver cap veu institucional clara. Els missatges van ser tardans, dispersos i, sovint, mancats d’indicacions concretes. I la por, legítima, anava creixent.

Una crisi no avisa. Però una bona comunicació de crisi sí que es prepara. I més quan qui ha de gestionar-la és l’administració pública.

Quan esclata una situació d’emergència, la ciutadania no només espera respostes tècniques: necessita orientació, serenitat i lideratge. I això només es pot oferir mitjançant una comunicació ràpida, clara i coherent.

Una gestió eficaç de la comunicació de crisi exigeix:

Un portaveu únic i preparat, amb capacitat de parlar en nom de tota l’administració, amb missatges coordinats i rigorosos.
Un protocol d’actuació clar, que defineixi qui pren decisions i qui les comunica, evitant improvisacions.
Missatges directes i útils, adaptats a la realitat del moment. Tant el president del Govern com el de la Generalitat van insistir que ens informéssim “pels canals oficials” per evitar rumors. Però… com ens havíem d’informar si no teníem ni llum ni xarxa? A quins canals oficials es referien exactament? Presència activa als canals immediats de comunicació, especialment a X (antic Twitter), eina clau en situacions d’emergència i que, tanmateix, ha estat abandonada per decisió unilateral de l’Ajuntament de Barcelona.

No tenir un pla de comunicació sòlid en aquests contextos no només agreuja el desconcert, sinó que posa en risc (encara més) la confiança ciutadana en les institucions.

Gestionar una crisi no és només resoldre un problema tècnic. És també gestionar l’estat emocional col·lectiu, transmetre calma, seguretat i lideratge.

La por es propaga en el silenci. La confiança es construeix no només amb una bona gestió, sinó amb una comunicació eficaç.

Polítics, ajudin-nos a posar llum a la foscor.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

Transformant realitats amb el màrqueting digital

El màrqueting digital com a plataforma de canvi pot permetre a les persones reinventar-se per trobar noves oportunitats laborals

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Publicitat amb propòsit: i si les marques també fessin barri?

"La publicitat no ha de ser només una eina per vendre. Pot –i hauria de– ser una eina per construir": l'opinió de Marta Royo

En quin percentatge ens afecta el Fengshui?

"El Fengshui ens afecta? Sí, i tant. Determina la nostra vida? No al 100 %, però sí en una tercera part": l'opinió de Glòria Vilalta
spot_img

Sentència ferma a Can Raventós: el Suprem rebutja el recurs de la promotora i referma la lluita de la plataforma veïnal

L'alt tribunal rebutja el recurs de cassació de la promotora CORP i la sentència passa a ser ferma; Defensem Can Raventós exigeix la permuta total a l'Ajuntament i convoca una cercavila reivindicativa

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics

El cau Mare de Déu de Montserrat, guardonat pel projecte solidari amb la DANA

Societat El Jardí L’Agrupament Escolta i Guia Mare de Déu de Montserrat (Sant Gervasi-la Bonanova) ha estat reconegut amb el Premi de l’Associacionisme Educatiu 2025 —dotat amb...

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]