Publicitat

Carrer de Ganduxer

spot_img

Publicat el 23.2.2016 10:00

Nomenclàtor

Jesús Mestre Campi

És una artèria que, en sentit sud-nord, va des de la Diagonal fins al passeig de la Bonanova, tot travessant la Via Augusta i la Ronda del General Mitre. És actualment una de les vies principals de trànsit de la zona oest de Sant Gervasi.

Publicitat

Els seus orígens són a mitjans del segle XIX, quan Pau Ganduxer, hereu d’una gran propietat que s’estenia al sud de la finca de torre Vilana i quedava delimitat pels actuals carrers de Mandri i Escoles Pies. El mas quedava a la part sud de la propietat, sota mateix del turó de Monterols. En el projecte urbanístic de 1876, a part del Ganduxer també es preveu obrir un altre vial paral·lel, el carrer de Sant Josep (avui Torres i Pujalt), i els transversals de Carrancà i Aymerich (avui Cerignola). L’obertura definitiva es va fer el 1889, entre el carrer de Dalmases i l’avinguda del Ferrocarril (avui Via Augusta) i s’hi van construir convents de monges com el de Santa Teresa, Sant Josep o la Congregació de Maria Reparadora. També s’hi van anar edificant grans torres, sobretot a la part fins al carrer Modolell, que es va obrir el 1901. Finalment, l’any 1932 s’aprova el projecte urbanístic per fer arribar fins a la plaça Sant Gregori Taumaturg, i el 1946 va arribar a la Diagonal.

Publicitat

D’aquesta època, concretament l’any 1947, Joan Perucho ens ha deixat una evocadora descripció de la part propera a la Diagonal: “La calle de Ganduixer es una calle recoleta y solitaria perfumada por los eucaliptos que penden de las cercas de los jardines. A veces tiene un aire de carretera con el brusco irrumpir de una pequeña caravana de coches. El polvo, entonces, forma lentos remolinos que se disipan por encima de unos diminutos campos de futbol”1.

Referència:

1 Julià Guillamon: Joan Perucho, cendre i diamants. Biografia d’una generació, Galàxia Gutenberg, 2015, p 153

A la fotografia, vista del mas Ganduxer cap a principis del segle XX. En un segon pla, a la dreta, torres al cim del turó de Monterols.

Notícies relacionades

Així era Sarrià-Sant Gervasi al segle XX

La sèrie "Recapturant" explica l'evolució del districte a través de la fotografia històrica

100 anys d’una catàstrofe ferroviària del Tren de Sarrià

El 9 d'abril de 1925 van morir 26 persones i va haver-hi 87 ferits greus: tot i la catàstrofe, es va elogiar l’ajuda dels veïns de Sarrià i dels metges del dispensari

Can Caralleu: dues grans pinedes que resisteixen a la pressió urbanística

Amb una superfície de 16 Ha i un desnivell de més de 100 metres, aquest barri sarrianenc s'enfila costerut fins a la carretera de les Aigües

El Jardí publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys

El Jardí de Sant Gervasi i Sarrià publica un nou llibre en el marc de la celebració dels 10 anys
spot_img

Teixir el futur

Quan una peça es teixeix amb ànima, es porta amb sentit. El futur de la moda passa per les mans: l'opinió de Marta Royo Espinet

Canvis climàtics

"La recepta per intentar apaivagar les conseqüències dels canvis climàtics no necessàriament ha de passar pel decreixement de la nostra societat ni per la desindustrialització", l'opinió de Miquel Saumell

Fibromiàlgia i estimulació cognitiva: claus per millorar la qualitat  de vida

L'objectiu de l'estimulació cognitiva és ajudar a estabilitzar o millorar els símptomes i el deteriorament cognitiu

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí