Publicitat

Com vam votar fa quatre anys?

Publicat el 12.5.2015 9:00

a fons: eleccions municipals

Jesús Mestre

El comportament electoral al districte de Sarrià – Sant Gervasi ha seguit tradicionalment unes pautes ben fàcils d’assenyalar: la meitat de l’electorat vota CiU, una quarta part el PP i la quarta part restant se la reparteixen la resta de partits o candidatures polítiques. Les darreres eleccions locals, les del maig de 2011, constaten aquesta evidència, com es pot veure a la taula. És un comportament electoral molt diferent de la resta de la ciutat, on el percentatge de CiU va ser, en el seu millor resultat, el 28% del total. La pregunta és: aquest any es repetirà aquest resultat o hi haurà canvis significatius?

Publicitat

Resultats eleccions locals 2011-2 copySegons la sociòloga Marina Subirats, els barris de Sant Gervasi no voten com la resta de la ciutat, ja que tenen una estructura sociològica diferent de la resta de Barcelona. Els sis barris del districte de Sarrià – Sant Gervasi més Pedralbes són els que reuneixen als grups socials amb major disponibilitat de renda, de patrimoni, però també amb més estudis superiors, més nivell de lectura però menys hores de mirar la televisió, i també és on es parla més el català. Hi ha, doncs, diferències econòmiques però també culturals, a més d’altres igualment significatives: menys atur, més població en edat productiva, etc.

No totes les prop de 150 mil persones que viuen al districte disposen d’un nivell de renda molt elevat. De fet, no són els grans empresaris el grup sociològic més representatiu, sinó els empresaris i emprenedors mitjans i petits i, sobretot, els professionals: funcionaris, metges, advocats, economistes, enginyers, arquitectes, mestres, etc. El factor diferencial és que hi viu una proporció de classes mitjanes superiors a altres barris i districtes. Tots ells amb un elevat nivell de preparació i especialització laboral que els permet resistir la crisi molt millor que les classes treballadores, majoritàries a la resta de districtes de la ciutat, excepte en alguns barris molt concrets: la Dreta de l’Eixample, Vil·la Olímpica, Diagonal Mar…

Però a Sant Gervasi també hi ha crisi i sobretot afecta l’horitzó del futur dels fills: ho tenen molt difícil poder gaudir del nivell de benestar dels pares. Les conseqüències de la crisi poden ser un dels factors determinants dels resultats de les eleccions que, segurament, donaran un ajuntament molt més fraccionat: dels cinc grups actuals que tenen representació en el consistori, es pot passar a set. Igualment pot tenir influència la gent que decideixi votar en clau sobiranista, actitud molt més arrelada ara, que fa quatre anys.

Tal com començàvem aquest dossier, és important que ens impliquem més en la política de proximitat, que participem de manera activa en la vida política dels nostres barris cosa que suposa fer un canvi de mentalitat. Votar és un primer pas i en això també ens diferenciem de la resta de la ciutat (un 61 per un 53%), però no és suficient. Hi ha indicis que aquestes eleccions obren la porta a un canvi d’era en els comportaments polítics. A finals de maig coneixerem part de la resposta.

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

La casa Reñe: característiques i curiositats

Un habitatge unifamiliar del Putxet que mostra una cara més domèstica del modernisme, amb detalls ornamentals però allunyat de les grans construccions de l’època

L’Ajuntament millorarà el paviment de Via Augusta i República Argentina durant les vacances de Setmana Santa

Les actuacions es beneficiaran de la davallada de la mobilitat i tindran lloc durant els dos caps de setmana

La Drogueria Rovira de Galvany suma un prestigiós premi internacional

El guardó nacional dels Global Innovation Awards és l'últim d'una llarga llista de reconeixements per a l'emblemàtic establiment

El Jardí 123, desembre 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2026/01/1626-El-Jardi123_Desembre25_0212-_ok.pdf
spot_img

Bernat Padrosa: “Vaig començar en una habitació fent classes particulars i ara coordino dues escoles de música”

Conversem amb el creador de Trèmolo sobre el valor de l'educació musical i els seus nous projectes al barri del Farró

Malestar entre les colles de foc i l’organització de la Festa Major de Sant Gervasi

Les colles de cultura popular lamenten haver sigut "excloses" del programa d'enguany mentre els organitzadors reivindiquen el seu dret a decidir i apunten a motius "econòmics" i "lògistics"

Open Barri a Sarrià i Vallvidrera: programa d’activitats i espais oberts

Les portes obertes amb visites gratuïtes seran el cap de setmana del 27 i 28 de juny

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí