Publicitat

El corriol petit, un ocell molt actiu i fàcil de veure, excepte quan es queda quiet

La dita: El mes d'abril l'ocell fa piu piu

spot_img

Publicat el 7.4.2024 5:00

Coneixem els ocells

Enric Capdevila

Publicitat

El corriol petit (Charadrius dubius) és un limícola petit i rodanxó, de la família dels caràdrids. Migrador regular i comú per tot el territori, a l’estiu nidifica en zones humides. És un ocell típic de riberes nues, platges de còdols i bancs de sorra propers als rius o a la platja; el podem trobar als rius Besòs i Llobregat i a les seves desembocadures, a les zones properes al mar.

Publicitat

Té un plomatge sense marques a les ales. A la cua té una banda central fosca i marges blancs, tret ben visible en vol. Té una coloració bruna terrosa pel damunt i blanc pur pel dessota, mostra molt clarament una banda pectoral negra i un collaret blanc. Al cap té un dibuix facial molt característic, una careta negra que contrasta els anells oculars grocs (només visibles de prop o a la mà) i una barra negra al front que uneix la part davantera dels ulls i deixa una taca blanca just per sobre dels narius. Les cames són de color carn, fet que el diferencia d’altres corriols amb les cames grogues o negres, com el corriol gros (Charadrius hiaticula) o el camanegre (Charadrius alexandrinus), respectivament. No presenta dimorfisme sexual.

El corriol és un ocell molt actiu i fàcil de veure, que camina de forma ràpida i nerviosa, però que resulta sorprenentment difícil de veure quan es queda quiet. És molt conegut per les estratagemes que empra per no donar a conèixer l’emplaçament del niu o dels pollets, com la de fingir-se ferit i caminar arrossegant l’ala davant l’observador. Durant l’època de zel és molt cridaner, amb cerimònies nupcials espectaculars i sorolloses. 

S’alimenta d’invertebrats aquàtics i del llot (aràcnids, mol·luscs, insectes i llurs larves), que troba pasturant en grupets o removent l’aigua en zones poc fondes amb els peus, per fer moure les preses. 

Els corriols són uns ocells molt vinculats a l’hàbitat de les dunes, espais singulars i fràgils, on habita una gran quantitat d’espècies d’animals i plantes molt adaptades i particulars, que estan en regressió. Són espais en canvi constant, que per a la seva conservació i protecció requereixen fixació de les dunes amb vegetació com el borró (Ammophila arenaria) i limitació de l’accés en aquest hàbitat a persones i animals de companyia, molt especialment durant la cria dels ocells, de març a juny, especialment del corriol camanegre que enterra els ous a la sorra.

La dita: El mes d’abril l’ocell fa piu piu

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

L’oreneta de ribera, l’ocell migrador que s’instal·la als vessants del riu a l’estiu

A causa de la dificultat per ubicar els seus nius, es construeixen colònies artificials de formigó

El xatrac becllarg, una espècie vulnerable per culpa de la sobrepesca

L'ocell forma part de la fauna protegida de Catalunya, ja que els aiguamolls on niuen estan en regressió

La guatlla, una au preuada per la carn i els ous

Els seus ous, petits, de dotze grams i amb taques marrons per fer-los més críptics, són gustosos i rics en proteïna
spot_img

El teixit social i cultural de Sarrià es mobilitza per Can Raventós

Amb una cercavila festiva, el veïnat insisteix a l'Ajuntament que ha d'aconseguir la permuta total perquè la finca esdevingui un refugi climàtic i casa de cultura popular

L’AV Bonanova celebra el 50è aniversari amb un concert

L'Orquestra Simfònica Vozes amenitzarà la celebració de la plataforma veïnal, que enguany també serà reconeguda amb la Medalla d'Honor de Barcelona

Com afronta Barcelona la protecció del litoral davant del canvi global?

Els canvis al litoral de Barcelona, que han permès un major ús per part dels ciutadans i han millorat la biodiversitat, també han fet la costa urbanitzada més vulnerable

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]