Publicitat

El bacallà i la cuina catalana, un plat de Setmana Santa

La sarrianenca Fina Comas s'aproxima al món del bacallà amb 'El llibre del bacallà', que inclou 36 receptes amb aquest peix

spot_img

Publicat el [wpdts-custom start="post-created" format="j.n.Y G:i"]

Cuina i Nutrició

Fra Valentí Serra de Manresa

Una antiga veïna sarrianenca del carrer de les Calàndries –on encara viuen els seus oncles–, la jurista i, alhora, experta en cuina catalana, Fina Comas, acaba d’oferir-nos aquesta extraordinària i fascinant aproximació de caràcter interdisciplinari al món del bacallà que, amb mots del prologuista del llibre –Jordi Cervera—,  es tracta d’un fet gastronòmic que reclama una “alquímia secreta” car, quan posem en remull una peça de bacallà –blanquinosa, premsada i eixuta— acabat el procés de rehidratació i de dessalat emergeix, “misteriosament”, una menja sumptuosa, saborosa “i de bon nodriment”, tal com deien els antics caputxins que equiparaven el bacallà a la carn de bou.

Publicitat

Al llarg d’aquesta magnífica monografia l’autora, a més d’aplegar, antigues i noves, receptes per cuinar el bacallà, que es remunten a les del caputxí Sever d’Olot, de l’any 1787, a les més innovadores del 2019, com ara les d’Oldaric Chiva, on explica com guisar el bacallà fumat amb nyàmera i  bolets de temporada (vegeu pp. 192-198), les receptes posen en relleu el paper de l’Església catòlica a l’hora de convertir el bacallà en un element fonamental de les abstinències quaresmals.

Publicitat

Les trenta-sis receptes aplegades, i explicades amb gran detallisme per l’autora (vegeu Fina Comas, El llibre del bacallà, Edicions Sidillà, col·lecció: QuèViures, 7, La Bisbal d’Empordà, 2022, pàgines 206), pertanyen a la cuina casolana i totes són relativament senzilles de fer, ja que formen part de la gastronomia identitària de nombrosos països de l’occident europeu, particularment les receptes catalanes que combinen el bacallà amb les hortalisses de temporada, particularment l’arròs amb bacallà i verdures (veg. pp. 123-126) i, sobretot, els pèsols primerencs amb tripa de bacallà (veg. pp. 137-139).

Una extensa introducció i estudi el trobem a les pàgines 13-83 i, a guisa d’orientació, també comptem amb una bibliografia selecta sobre la temàtica a les pàgines 199-203. 

Una felicitació a l’autora per tan extraordinari estudi sobre el món del bacallà on examina la seva incidència en la nostra cultura i que, tot just acaba de ser estampat “a la impremta Pagès, d’Anglès, la Selva, en temps de Quaresma”.

Fra Valentí Serra és arxivers dels Caputxins de Sarrià

spot_img
[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El julivert, un excel·lent vitamínic

És l’element més destacat de la famosa picada de la cuina catalana, efectuada al morter, on es piquen un parell d’alls, amb alguns pinyons o avellanes torrades
spot_img

Mor Lluís Reverter, sarrianenc, polític socialista i amb un ferm compromís amb l’activisme cívic

Veí carismàtic i popular, ha mort a 82 anys després d’una vida dedicada al barri; en l’àmbit estatal, gràcies al seu caràcter democràtic va facilitar les relacions entre els militars d’origen franquista i el Govern de Felipe González

Concert solidari del Rotary Sarrià 2025: beneficis per Assís i gòspel a la Parròquia Sant Vicenç de Sarrià

Entrevista a Enric López, president del Rotary Sarrià, que explica les novetats del concert benèfic d'enguany

Sofia i Adrià, activistes de Sant Gervasi a la Flotilla a Gaza: “Si guanya el sionisme, guanya l’extrema dreta”

“Dessensibilitzar-nos a les imatges de Palestina és dessensibilitzar-nos a la violència policial local”: els santgervasiencs que es van embarcar per arribar a Gaza parlen amb El Jardí

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí