Publicitat
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

El bacallà i la cuina catalana, un plat de Setmana Santa

La sarrianenca Fina Comas s'aproxima al món del bacallà amb 'El llibre del bacallà', que inclou 36 receptes amb aquest peix

Publicat el 14.4.2022 6:30

Cuina i Nutrició

Fra Valentí Serra de Manresa

Una antiga veïna sarrianenca del carrer de les Calàndries –on encara viuen els seus oncles–, la jurista i, alhora, experta en cuina catalana, Fina Comas, acaba d’oferir-nos aquesta extraordinària i fascinant aproximació de caràcter interdisciplinari al món del bacallà que, amb mots del prologuista del llibre –Jordi Cervera—,  es tracta d’un fet gastronòmic que reclama una “alquímia secreta” car, quan posem en remull una peça de bacallà –blanquinosa, premsada i eixuta— acabat el procés de rehidratació i de dessalat emergeix, “misteriosament”, una menja sumptuosa, saborosa “i de bon nodriment”, tal com deien els antics caputxins que equiparaven el bacallà a la carn de bou.

Al llarg d’aquesta magnífica monografia l’autora, a més d’aplegar, antigues i noves, receptes per cuinar el bacallà, que es remunten a les del caputxí Sever d’Olot, de l’any 1787, a les més innovadores del 2019, com ara les d’Oldaric Chiva, on explica com guisar el bacallà fumat amb nyàmera i  bolets de temporada (vegeu pp. 192-198), les receptes posen en relleu el paper de l’Església catòlica a l’hora de convertir el bacallà en un element fonamental de les abstinències quaresmals.

Publicitat

Les trenta-sis receptes aplegades, i explicades amb gran detallisme per l’autora (vegeu Fina Comas, El llibre del bacallà, Edicions Sidillà, col·lecció: QuèViures, 7, La Bisbal d’Empordà, 2022, pàgines 206), pertanyen a la cuina casolana i totes són relativament senzilles de fer, ja que formen part de la gastronomia identitària de nombrosos països de l’occident europeu, particularment les receptes catalanes que combinen el bacallà amb les hortalisses de temporada, particularment l’arròs amb bacallà i verdures (veg. pp. 123-126) i, sobretot, els pèsols primerencs amb tripa de bacallà (veg. pp. 137-139).

Una extensa introducció i estudi el trobem a les pàgines 13-83 i, a guisa d’orientació, també comptem amb una bibliografia selecta sobre la temàtica a les pàgines 199-203. 

Una felicitació a l’autora per tan extraordinari estudi sobre el món del bacallà on examina la seva incidència en la nostra cultura i que, tot just acaba de ser estampat “a la impremta Pagès, d’Anglès, la Selva, en temps de Quaresma”.

Fra Valentí Serra és arxivers dels Caputxins de Sarrià

Notícies relacionades

El julivert, un excel·lent vitamínic

És l’element més destacat de la famosa picada de la cuina catalana, efectuada al morter, on es piquen un parell d’alls, amb alguns pinyons o avellanes torrades
spot_img

Sarrià celebra la 14a Correm Junts, la cursa inclusiva d’Aspasim

La 14a Correm Junts d’Aspasim va reunir diumenge persones amb i sense discapacitat intel·lectual en una cursa inclusiva per Sarrià

Castanyada a Sarrià – Sant Gervasi 2026: totes les activitats

Sarrià-Sant Gervasi encara té activitats de la Castanyada: túnels del terror, Halloween i espectacles infantils fins al dia 30 d'octubre

El Tècnic Eulàlia tanca la commemoració de cent anys d’història amb una gran trobada d’exalumnes i professors

La jornada va ser una oportunitat per reviure records d’infantesa i joventut, retrobar companys de generacions diverses i recordar els mestres

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí