14.9 C
Sant Gervasi
| Divendres 30 d'octubre de 2020 |

El CAP Adrià, un tallafoc davant el virus

Han passat dos mesos des de la declaració de l'estat d'alarma i les professionals sanitàries del centre treballen com mai abans ho havien fet

Salut

Sergi Alemany @Sergi_Alemany

“És que jo tinc visita”, “venia a entregar uns papers” o “em trobo malament” són algunes de les frases més repetides a les portes del Centre d’Atenció Primària (CAP) Adrià, al barri de Galvany, des de l’inici de l’estat d’alarma per l’alerta del coronavirus, el 14 de març. Han passat dos mesos i les professionals del centre treballen com mai abans ho havien fet, entre passadissos plens de capses amb material de protecció sanitari, protegides amb guants i mascareta, sense vacances de Setmana Santa i reinventades per continuar sent un referent sanitari a ulls de la ciutadania. “No pateixi, torni a casa, que li trucarà el seu professional”.

Abans de l’arribada de la covid-19 al CAP Adrià dues persones eren les encarregades de la centraleta telefònica. Amb la reorganització provocada per la situació d’emergència, fins a set professionals estan enganxades a diari a l’auricular. Calia reinventar-se per mantenir el sistema d’alerta com a país, evitant desplaçaments de ciutadans per contenir la malaltia. La inèrcia d’adreçar-se al CAP, processos mèdics interromputs, dubtes sobre la irrupció d’una nova malaltia, etcètera: el primer tallafoc es trobava aquí, a les portes del CAP. 

El ciutadà ja no decideix si pot entrar al CAP

La Bego Martí és la directora del CAP Adrià: “Això és el que ha canviat. No és el ciutadà qui decideix si entra al centre, sinó decisió de les professionals de salut”. És un tema de seguretat. Hi ha força casos que es poden resoldre amb atenció telefònica i, per tant, cal redreçar els pacients a casa seva. Només la gent que necessita una exploració física posa els peus dins del centre. “Al CAP hi entren persones malaltes i hem de protegir les que poden no estar-ho”, explica la seva directora. 

Control d’accés a l’exterior del CAP Adrià © Elena Bulet

Tot el pacient que ha necessitat un control de seguiment ha pogut entrar al CAP després de respondre una sèrie de preguntes i garantir que entrava “net o brut” de la covid-19. En cas de necessitar cures malgrat presentar simptomatologia del virus, l’atenció es deriva en una àrea especial i amb el pacient molt protegit. Un cop acabada la visita, la consulta utilitzada queda tancada fins que passa l’equip especial de neteja. “Hem atès pacients amb sospita de covid-19 lleus i moderats. Calia revisar-los i derivar-los si calia o no a l’hospital”, explica la Marisa Martí, infermera i adjunta a la direcció del centre.

“La inèrcia del ciutadà d’anar a urgències va quedar frenada de cop amb la covid-19”

Tot i que d’entrada no va ser fàcil, requerint una resposta àgil i ràpida del CAP, la inèrcia del ciutadà d’anar a urgències va quedar frenada de cop amb la covid-19. En aquest moment, la població passava a tenir la necessitat de sentir-se segura a casa. Per això feia falta una bona atenció telefònica diària.

“No em deixis de trucar, em sento acompanyada”

La crisi de la covid-19 ha fet que tots els professionals del CAP Adrià (metges, infermeres, administratius i treballadors socials) hagin ampliat els seus rols per convertir-se en referents directes de la ciutadania. “Tots els administratius de taulell s’han hagut de reinventar”, explica la Viqui González, responsable de la unitat d’atenció a la ciutadania. La centraleta telefònica ha passat de dos a set llocs de treball. Una manera de visitar pacients diferent, amb trucades i videotrucades: no presencial.

Atenció a l’usuari del CAP Adrià © Elena Bulet

“La gent gran havia d’estar confinada a casa i han estat exemplars”, defensa la directora del CAP, Bego Martí, que reconeix que avançar-se a la necessitat de molts ciutadans ha contingut els desplaçaments “en un centre on l’orografia tampoc facilita l’accés a les persones grans”. La feina proactiva d’anar trucant un per un als pacients que tenien visites programades ha donat els seus resultats. Recuperar el contacte amb aquelles persones a qui va quedar interrompuda la seva atenció, fer-los sentir acompanyats: “No em deixis de trucar, que em sento molt acompanyada”, ha estat una resposta generalitzada que molts professionals ens han transmès, explica la directora del centre.

“Tot quedarà registrat igual com sempre a les agendes dels professionals de l’atenció primària”

Cures per telèfon o a domicili, però també control de símptomes en els últims dies de vida d’un pacient i el posterior seguiment del dol, ara de manera virtual, duen a terme les treballadores socials. Tot quedarà registrat igual com sempre a les agendes dels professionals de l’atenció primària.   

Tot el personal sanitari treballant

La porta d’accés del CAP Adrià està aquests dies mig oberta, però això no vol dir que a dins no s’hi treballi. De fet, hi ha més feina que abans de l’aparició del virus. Com a mesura de contenció i de transmissió de possibles contagis, la plantilla s’ha dividit: meitat presencial i meitat teletreballant, amb una rotació periòdica. 

Personal sanitari del CAP Adrià © Elena Bulet

L’inici de les fases del desconfinament no ho posa fàcil, i a les professionals de la salut que treballen de cara al públic la feina se’ls multiplica: atenció telefònica, l’ordinador i posar ordre entre la gent que arriba amb la intenció de ser atesa dins les instal·lacions. “Fins que tothom torni a entrar al centre com ho feia abans, passarà un temps”, avisa la seva directora. La visita, per tant, continuarà sent dirigida pel professional de la Salut i en contacte permanent amb el ciutadà.

Consulta del CAP Adrià durant l’estat d’alarma © Elena Bulet

Un aspecte més per tenir en compte és l’atenció a la ciutadania respectant les franges d’edat i la patologia. “Hem de mirar de no barrejar i, per tant, ser curosos a l’hora de citar els pacients”, recorda la directora. Serà una nova normalitat que anirà entrant de manera molt gradual. Aquests dos mesos el centre ha rebut més visites de població sana adulta i joves, cares noves, que no de gent gran. 

“Som aquí per treballar per a elles”

Cases, pisos, residències, convents, etc.: l’atenció presencial, a totes hores, i allà on calgui. Aquesta és la directriu de la directora del centre, Bego Martí. Des del CAP Adrià fan cada dia múltiples sortides, començant per l’atenció diària a les persones de vuit residències de gent gran “que fins ara no coneixíem” i visitant set convents. Per donar sortida als avisos domiciliaris “hem hagut de tenir obert dissabtes i diumenges, i res de vacances”, detalla la Marisa Martí.

El protocol d’actuació davant la covid-19, al fons en una pissarra © Elena Bulet

“Moltes sortides a residències han estat per fer tests ràpids i proves PCR, però també els hem fet plans de contingència”, puntualitza la Nerea Candamil, metgessa de família i adjunta a la direcció del CAP Adrià. També se’ls ha pogut proporcionar material de protecció sanitari, que afortunadament al CAP no n’ha faltat. “Que sàpiguen que som aquí per treballar per a elles”, afegeix.

La Glòria preparant paquets de diabètics per portar a domicili © Elena Bulet

Un exemple de tot plegat n’és la Glòria, administrativa del CAP, que aquests dies reparteix amb el seu patinet elèctric material per a diabètics que no es poden acostar a recollir-lo al centre. “Alguns pacients m’han arribat a oferir diners, cava i bombons. Es mostren molt agraïts, però nosaltres només fem la nostra feina”. Cada matí la Glòria prepara un sobre amb el nom de cada pacient, i després, ¡a córrer!, que no sobra el temps.

La Glòria amb el seu patinet per anar a repartir material a domicili © Elena Bulet

Fes-te subscriptor

Et vols comprometre amb el periodisme de proximitat, rigorós i cooperatiu? Fes-te subscriptor per només 5€ al mes i passa a formar part de la comunitat El Jardí

Publicitat
Publicitat

1 COMENTARI

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.